Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan je voorkomen dat je kind begint met roken?

Ieder zijn vrijheid, maar als ouder wil je natuurlijk het beste voor je kind. het is vooral ongezond op zoveel manieren en ook slecht voor de portemonnee. Ik heb zelf zwarte astma en ik zou willen voorkomen dat als ik later een kind heb, dat hij/zij niet zal roken (niet alleen omdat ik astma heb maar vooral voor zijn eigen gezondheid), maar ik vrees ervoor dat ouders hier geen controle over kunnen hebben. Of wel?

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik rook zelf niet, kan ook niet, want ik heb zware allergische astma wat betekent dat zelfs al passief roken mij astma-aanvallen geeft, wat soms in bronchitis kan veranderen.. maar deze vraag is vooral bedoeld om te voorkomen dat de gezondheid van mij later kind (als ik een kind ga hebben) geen zware problemen zal geven, omdat ik weet hoe zwaar ik het al heb.. :(

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/kinderen/36124-voorkom-dat-kind-gaat-roken-voordat-het-te-laat-is.html

En:
Wat je kan doen om te voorkomen dat je kind gaat roken ?
-Begin al met praten over roken als je kind er nog niet bezig is. Ga de discussie aan over roken, in plaats van alleen maar te zeggen dat het slecht is. Vraag of hun vriendjes roken en of ze weleens een sigaret aangeboden hebben gekregen. Begin er "spontaan' over als je bijvoorbeeld samen iemand ziet roken of als het onderwerp op TV wordt aangesneden. Zorg ervoor dat je de tijd neemt om er met je kind over te discussieren.

-Stop als ouders met roken, of rook in ieder geval niet waar je kind bij is. Belangrijk is dat roken ook in huis als iets slechts wordt beschouwd. Dus rook jezelf als ouders, zorg dan dat je dat buiten doen en zeg eerlijk tegen je kind dat het een fout is die je ooit hebt gemaakt en daar nu veel last van hebt. Laat geen sigaretten door het huis slingeren en vraag of mensen die op bezoek komen ook buiten kunnen roken.

-Geef je kind zelfvertrouwen. Ga als ouder altijd achter je kind staan en geef hem veel wartme en liefde. Als je kind zich zelfverzekerd voelt en veel liefde thuis krijgt, zal het makkelijker zijn om de druk van zijn vrienden om te roken te weerstaan.

van de site: happy moms
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nja lijkt me ook wel het meest logische om te doen, erover praten voordat het al zover is.. maar welke leeftijd zou dan het beste zijn om er over te beginnen? Ik ben zelf al tegen ouders die thuis roken waar kinderen aanwezig zijn, zelfs ook buiten vind ik dat rokers uit de buurt van kinderen moeten blijven, want dan ademen ze nog steeds 15% ervan in (heb ik toch gelezen ergens).
maar de angst zal toch wel blijven denk ik dat een kind dat geheimelijk toch zal doen om 'er bij te horen' bij zijn maatjes op school.. en dat zelfvertrouwen zal wel geen probleem zijn. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het zijn de drie belangrijkste dingen om als ouder rekening mee te houden.

Andere antwoorden (4)

Het goede voorbeeld geven Hetiszover!
Meer kan je niet doen....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door zelf niet te roken.
Het roken in huis door anderen ten stelligste verbieden.
Door regelmatig eens over de gevaren van het roken te spreken,de nadelige gevolgen voor de gezondheid,en financiële kosten.

De voordelen af en toe eens te benadrukken,bv. eens te benadrukken wat iemand zich na tien jaar roken ,meer zich kan permitteren dan een roker.Enz...

Toegevoegd na 3 minuten:
http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/nieuws/wetenschap/15-sigaretten-per-dag-beschadigen-dna/article-1194685814304.htm

http://www.gva.be/nieuws/wetenschap/aid1008796/roken-schaadt-gezondheid-sneller-dan-gedacht.aspx

http://www.hln.be/hln/nl/37/Psycho/article/detail/1088950/2010/04/04/Roken-is-een-teken-van-domheid.dhtml
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik rook zelf niet, kan ook niet, door mijn zware astma, daar ben ik net het meeste allergisch aan, en zal ook nooit een man kiezen die rookt ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL die laatste link "roek nis een teken van domheid" ik denk dat dat eerder werkt bij kinderen dan te praten en praten over hoe ongezond het is.. kinderen willen niet dom zijn! LOL
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind ik eigenlijk ook.Kinderen zijn niet geneigd ganse artikels over gezondheid te lezen.Maar zo'n titel zou hen toch wat doen denk ik.
Het is 50/50. Of je begint er als kind niet aan, of wel.
Ik wist zoals iedereen wat er gebeuren gaat als je rookt. Mijn ouders hebben me heel goed voor gelicht. Mijn vader rookt ook en hoe dan ook, je gaat het als kind proberen.
Je moet een hele sterke bescherm engel hebben die je een schop onder je kont geeft zodra je je eerste trekje hebt genomen.
Bij mij ging er een knopje om :NOOIT MEER!
Het was het smerigste wat ik ooit naar binnen kreeg.
Dat moet bij iedereen zo zijn geweest. Waarom anderen dat toch door gaan weet en snap ik niet.
Het is te hopen dat ze zelf gaan inzien dat het super slecht voor je is. Het enige wat jij kan doen is goede voorlichting geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ga dat echt proberen die goede voorlichting te geven!...... ;-)
Ik ben geen voorstander van verbieden. Mijn zoontje is nu nog jong. en ik rook. Ik zeg nu tegen hem dat hij pas mag roken als hij 30 is. Nu is het niet meer interessant want het mag. Ik weet niet hoe oud je zoon is maar aangezien het roken staads moelijker wordt en onbetaalbaar kan er straks toch niet meer gerookt worden. Mijn ervaring is dat wanneer je iets verbiedt het leuk is. Andere die ht wel mochten deden het juist niet.

Het is wel heel moelijk. Als ze het willen doen ze het toch wel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja als je zelf ook roker bent kan je moeilijk een 'goed voorbeeld' geven aan je kind om niet te roken hé.... Ik ben zelf een astmalijder die nooit zal roken, en ook nooit een roker als partner zal kiezen. passief roken heeft me al genoeg problemen gegeven.. en inderdaad, als ze het echt willen.. Ik denk dat geen enkele ouder er volledig controle over kan hebben, maar een goede voorlichting over gezondheid vind ik toch wel niet onbelangrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deels mee eens maar de gezondheidschade die roken brengt is algemeen bekend. Iedereen weet dat het slecht is. En als je jong bent heb je nog de overtuiging van dat gebeurd mij niet of het zal wel meevallen. Je relativeerd met die hormonen net ff anders.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding