Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik ben 10 jaar,en ik slaap nog met een speen. Ik wil hier graag vanaf,want ik vind dit heel erg. Wie weet hoe ik hier vanaf kan komen.

ik kan echt niet slapen zonder speen,dan lig ik uren wakker HELP.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Dat is al niet best voor je maar dat je nu nog achter de computer zit ook niet, misschien ga je wel te laat naar bed, dan ben je over je slaap heen en wordt inslapen heel moeilijk

Voor die speen is er maar één oplossing: in de vuilnis bak dat ding, als je pech hebt lig je 1 nacht wakker, heb je veel pech zijn het er twee maar voor je 20 bent slaap je dan echt hoor
werkt alleen als je er inderdaad zelf af wilt
(Lees meer...)
amigo
13 jaar geleden
Jeetje dat is echt niet normaal
Ik snap je ouders niet, dat ze die speen niet eerder hebben afgepakt ? toen je 3 of 4 was
Probeer eens gewoon een zuigsnoepje als overgang
is tenminste niet zo raar.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt mij dat je voor dat je gaat slapen je tanden poetst en daarna niet nog gaat eten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zuigsnoepje is natuurlijk zo verstandig als je probeert te slapen hè. stel dat je inslaap valt met het snoepje in je mond dan kun je er zo maar in stikken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet zo verstandig moet het in de eerste regel zijn
capthavoc
13 jaar geleden
ach als je moet kiezen tussen spenen en snoepje dan zou ik dat liever hebben ook omdat het maar tijdelijk is
neem desnoods suikervrij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja slecht idee eigenlijk om te gaan slapen met een snoepje in je mond, erg grote kans dat je stikt.
NIET DOEN!
capthavoc
13 jaar geleden
Wie heeft hier nog nooit met een snoepje in bed geslapen als kind ?
Als je 3 of 4 bent alla maar 10 jaar ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nog nooit met een snoepje in bed geslapen. Gewoon nog nooit gedaan, geen enkele reden voor gehad. Alhoewel dat van dat stikken me wel zinnig klinkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ook niet
Het is zoals met elke verslaving: als je echt wil, dan kom je er van af.
in dit geval zou ik gewoon die speen wegdoen, je hebt het niet nodig. Als dat betekent dat je dan uren wakker ligt, dan lig je maar uren wakker. Morgen zal je dan sneller in slaap vallen.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ een plus voor je antwoord, vooral de laatste zin...(als de vraag serieus gesteld is tenminste)
Dapper van je, deze vraag.

De hoogste tijd voor afwennen. Zo kan je nergens uit logeren gaan of met schoolreis mee.

Die speen moet weg. Morgen nog. Want nu slaap je al (23.15 uur)...
Maar afwennen gaat het beste als je daarvoor in de plaats iets anders hebt. Want zomaar die speen wegleggen, dat gaat niet lukken. Anders had je hier geen oproep gedaan.

Ik stel voor dat je een hele leuke knuffel hebt of mag kopen. Een knuffel in bed, daar kijkt niemand vreemd van op. Van een speen wel, op deze leeftijd.

Als die knuffel een oor of een muts heeft, mag je daar in het begin best op sabbelen. Als compensatie. Omdat je je speen mist. maar dat zal langzamerhand minder worden. Zo moet je het jezelf afleren. Je kunt moeilijk een pleister over je mond doen 's nachts.

Ga je het eens proberen? Want het zou wel heel cool zijn als je zonder speen kunt, heel binnenkort....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@bestevaer Dit meen je niet...een leuke knuffel kopen, het joch is 10!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker meen ik dat Sivan. Ook al klinkt het belachelijk :)Je moet met een gewoonte-verandering een nieuw aspect inbrengen. Een "in plaats van". Anders val je terug. En echt, een knuffel is tijdelijk. Ik kan niks anders bedenken voor in bed, op deze leeftijd...Maar àlles is beter dan een speen. Weet je dat met brugklaskampen praktisch alle meiden een knuffel bij zich hebben? Enig toch! Gaat vanzelf voorbij.
Dat heet afkicken. Je bent gewoon letterlijk verslaafd aan de speen, en na al die jaren (minimaal vijf, maar eigenlijk meer dan 9 jaar te lang, want een speen is voor baby's doe nog in de zuigfase zitten) is dat er behoorlijk ingesleten. Dat gaat niet meer van de ene op de andere dag over.

Er zit dus weinig anders op dan inderdaad gewoon een paar nachten wakker te liggen. (Al zijn dat nooit hele nachten, hoor). Na een paar dagen zul je al merken dat je steeds eerder inslaapt, en op een gegeven moment (vermoedelijk niet langer dan twee weken) kun je gewoon slapen zonder speen.

Je zult ook gewoon de knop in je hoofd om moeten zetten, zo van : nu heb ik hem niet meer nodig. 't Was leuk, maar nu is het mooi geweest. Neem bewust afscheid van je speen, begraaf hem ofzo, of knip hem kapot. Zorg in elk geval dat je hem niet meer stiekem kunt pakken.

En één valkuil moet je echt zien te vermijden : stop nooit maar dan ook NOOIT je duim in je mond om de speen te vervangen. Dan heb je er in mum van tijd een verslaving bij waar je NOG moeilijker vanaf komt, omdat je die er moeilijk af kunt hakken om weg te gooien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding