Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik heb een cyste van 2cm,moet die verwijderd worden?

aan mijn rechter eierstok had ik een vergroting van 4 cm, na gebruik van primolut is die nu de normale grote, maar mijn linker eierstok is 2 cm. heb vage pijnen, netals menstruatie pijnen. ben naar huis gestuurd met het advies terug te gaan als ik heel erge pijnen heb. ik voel mij hierbij niet zo prettig

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

Op zich doen ze meestal niet veel aan cystes, tenzij je extreem veel pijn krijgt of de cyste erg groot wordt (minimaal 7 centimeter).
Soms worden ze ook verwijderd als ze na een haf jaar nog aanwezig zijn (de meeste cystes verdwijnen namelijk vanzelf).
Hier vind je wat meer informatie over eierstokcystes:
http://www.kiesbeter.nl/medische-informatie/medische-encyclopedie/cysten-van-de-eierstokken/ ook met uitleg over de diverse types.

Ik heb zelf al mijn hele leven cystes aan/op de eierstokken, er is nooit iets aan gedaan behalve dat ik te horen kreeg dat ik bij plotselinge extreme buikpijn direct een arts moet waarschuwen (de eierstok _kan_ draaien door zo'n cyste en zichzelf zo afknellen).

Overigens: als je googlet op 'eierstokcyste' kom je de meest vreemde verhalen tegen van vrouwen, waaronder verhalen als deze: http://www.gezondheidsplein.nl/patientverhaal/14/Eierstokcyste.html , van een vrouw die een cyste liet weghalen die 24 centimeter lang en 12 kilo zwaar bleek te zijn... Maar die is verwijderd en verder was het geen probleem.

Dus maak je niet te ongerust, als je het niet vertrouwt, vraag dan over een half jaar om een echo ter controle.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord waar jij mee naar huis bent gestuurd klopt wel.
Een cyste is niet kwaadaardig en zolang jij er geen last van hebt doen ze r niets aan. Een operatie zou misschien op dat moment meer kwaad kunnen doen dan de oorzaak is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
weet niet wat je leeftijd is, en of je kinderen hebt ,ook ik had een vergrote eierstok al een half jaar elke maand een echo gemaakt ook veel klachten tot vorige mnd er ook 2 cystes waren daarop, nu ben ik geopereerd en zijn zijn eileiders verwijderd ook ik was ongerust omdat ik eerder al een uitstrijkje had met pap4b dus extra onder controle geweest gelukkig ook baarmoeder en mond is verwijderd, misschien kun je na een andere gynaecoloog
veel sterkte
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image