Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Een vriend van mij laat de hele dag scheten. Klopt het als je de hele dag scheten laat dat je op een gegeven moment geen controle meer hebt?

Volgens mij is het een gewenning. Klopt het dat wanneer je gewend bent (bijvoorbeeld omdat je buiten werkt) je de hele dag scheten laat dat je de controle een beetje kwijtraakt. Je kunt dan niet meer stoppen omdat je darmen eraan gewend zijn geraakt? Volgens mij is het namelijk een ordinaire gewoonte waar je best van af kunt mits je er permanent mee stopt. Want overdag scheten laten en s'avonds niet kan volgens mij niet. Hoe zit dit?

Toegevoegd na 2 dagen:
Nog even als aanvulling; toen hij namelijk een nieuwe vriendin kreeg moest hij zijn scheten natuurlijk inhouden. Hij kreeg daar toen buikpijn van. Uiteindelijk heeft hij dat slechts 2 weken volgehouden en dan ook weer zichzelf werd. Toch gewenning van de darmen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (13)

Ik vind het inderdaad een behoorlijk ordinaire gewoonte, waar je best vanaf kunt als je dat tenminste wílt. Er zijn ziektes te bedenken waardoor je er geen controle over hebt, maar ik ga ervan uit dat je vriend een dergelijke ziekte niet heeft. Behalve ordinair vind ik het respectloos tegenover je vrienden om de hele dag schteten te laten. Je mag hem daar dus best op aanspreken.
(Ik heb, btw, ooit samengewoond met een vriend die het normaal vond om te gaan zitten poepen met de wc-deur open. Ook respectloos en platvloers. Hoef je vast niet uit te leggen waarom we niet meer samen zijn...)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn optiek niet nee,
het went wel, maar evengoed hoef je het niet te doen als je het niet wilt doen of als de situatie het niet toe laat.(begrafenissen bijvoorbeeld)
Ik ben de controle nog niet kwijt in elk geval, en ook ik laat toch meer dan regelmatig een scheetje.;-)

het is wel zo dat je als je ouder wordt meer controle kwijtraakt dwz dat mensen op leeftijd vaker een scheetje laten gaan zonder dat ze het eigenlijk willen

Toegevoegd na 9 minuten:
Antwoord op je reactie :

Nee hoor, ouderdom komt nou eenmaal met gebreken...
Een van die gebreken is minder controle over de spieren,waaronder de sluitspier waardoor het gas gewoon (hoorbaar) ontsnapt als het bij de anus komt.
Jongere mensen kunnen het nog inhouden of gecontroleerd laten ontsnappen.

mensen laten zowiezo bewust of onbewust zo’n 14-25 winden per dag. In totaal ontsnapt er dan 0,5-2 liter gas.
Dus ook onbewust worden er een zooitje winden gelaten...
Heb nog een pagina met een zooi info over winden en winderigheid.Overmatige winderigheid kan namelijk een hoop oorzaken hebben.Voeding is er een van. Misschien herkent jouw vriend er een of meerdere van en kan het opgelost worden.

http://www.dokterdokter.nl/aandoening/1889/winderigheid
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja precies, oude mensen bukken wel eens en laten een scheet. Hoe komt dat dan? Hebben zij in het verleden regelmatig zitten ruften?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bukken Rondlopen is in de regel voldoende hoor ; als je maar oud genoeg bent ;-)
Nou, het lijkt me in dit geval gewoon gemakzucht. Laat maar waaien.....letterlijk zelfs....

Mensen die met hem omgaan zullen zich hier aan ergeren. het kan je een keer overkomen, zo'n onverwachte glipper, maar het overtreedt alle fatsoensnormen.

De eerstvolgende keer dat het weer wappert meld je hem dat dit de laatste keer in jouw gezelschap is geweest. Als hij niet meer respect kan opbrengen dan heb je geen behoefte meer aan zijn gezelschap. Je kunt je met zo iemand ook nergens vertonen want daar wil je niet naast staan...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus jij zegt dat het meer geestelijk (gemakzucht) is dan medisch (geen controle).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan zijn ja. Ik ken de persoon niet. Als het medisch is, dan is het heel vervelend maar dan moet de persoon er uitleg bij geven. Want in gezelschap kan dit echt niet. Stel je voor dat je dit flikt bij je werkgever of bij een klant of in een vergadering? Kan niet. In een les op school zat ook een jongen. Achterelkaar hetzelfde als jouw vriend. Puur om lachers op zijn hand te krijgen. Werd er wel uitgestuurd.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat je de controle daarover zomaar kunt kwijtraken. Wat die tijden betreft, ik heb het een paar maanden terug gehad dat ik in de avond veel moest laten (deed dit heel discreet) trouwens 's nachts ook maar overdag had ik daar helemaal geen last van, dus het kan wel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, ik spreek uit ervaring na 5 dagen braadworsten eten in tirol
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet jij wat het toppunt van egoïsme is ? Onder de dekens een scheet laten en 'm helemaal alleen opsnuiven.
Alle spieren moet je oefenen, maar het lijkt me sterk dat er als je je sluitspier "open laat staan" er alleen gas vrijkomt. Heeft m.i. niet met de darmen te maken, die maken het maar laten het niet ontsnappen.
Is trouwens ook slecht voor de ozonlaag door het hoge gehalte aan methaangas (tenzij je het gas gecontroleerd verbrandt, het zogenaamde affakkelen, zoals bij voorbeeld in Pernis bij olieraffinaderijen).
NB Om overdreven kritiek en hangende duimpjes te voorkomen: Het laatste is als een grapje bedoeld
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt beter andersom denken: hij traint die kringspier de godganse dag, dus hij heeft misschien juist méér beheersing over zijn kringspier dan gemiddeld (hoewel de meeste mensen hun kringspier aardig goed beheersen).
Als hij de hele dag scheten laat, dan is dat omdat hij dat zo wil doen. Maar bedenk wel: dat gas dat ie ervoor nodig heeft, komt ergens vandaan en moet er wel uit. Het zou collega-vriendelijker zijn als ie dat elders doet, maar als je gassig bent kun je ook niet zomaar geen winden laten.
Misschien moet je hem eens adviseren anders te gaan eten ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb gehoord dat iedereen zo'n 15 scheten/windjes per dag laat, bewust en onbewust (was een serieus programma). Dat is gewoon de werking van je metabolisme. Maar in dit geval denk ik dat diegene misschien teveel troep qua vettigheid eet. Vergelijk het een beetje als koolzuurhoudende drank (cola) drinken waar je ook veel van kan boeren. Ik weet het niet hoe het allemaal precies werkt van binnen en misschien is een bezoek aan de huisarts een idee mits hij er wat aan wilt doen. Wie wil er überhaupt 'gewend raken' aan scheten laten? Misschien vind diegene het zelf niet erg, maar het kan sociaal ook nog eens afstoten. Suc6!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dit is onzin.
Scheten komen doordat je teveel aan gas in je darmen hebt, en deze zijn ontstaan door o.a. de bacterien.
Het kan niet dat je je controle over je sluitspier kwijtraakt door scheten te laten.
Het ligt vooral aan je dagelijkse voeding waardoor je meer of minder scheten moet laten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb last van mijn darmen en gebruik forlax ik laat daardoor veel meer scheetjes en kan hier niets aan doen ik kan ze niet tegen houden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, de controle erover raak je niet zomaar kwijt. Waarschijnlijk interesseert het hem niet of er anderen bij zijn, maar het kan ook zijn dat hij gewoon denkt dat hij lollig is. Als het jou stoort moet je hem gewoon vragen of hij, althans in jouw bijzijn, ermee wil stoppen of even naar het toilet wil gaan. Als hij niet luistert heeft hij er duidelijk schijt aan (om in deze termen te blijven) en zou je je kunnen afvragen of je nog in het gezelschap van zo'n vriend wilt verkeren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Flatulentie kan wijzen op een storing in het darmstelsel, maar kan evengoed gewoontevorming zijn waarbij men zijn omgeving niet in rekening brengt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Woon je samen met hem? Kook je voor hem? Misschien reageert hij anders op voedsel dan jij doet. Het is overigens beter een scheet te 'laten' dan hem in te houden, dat kan buik- of darmpijn geven. Ik ken iemand die er trots op was nooit scheten te laten maar de persoon bleek darmkanker te hebben er was geen activiteit meer in de darm.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee gelukkig niet, gewoon een vriend

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding