Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat doen anorexia patiënt om zo dun te worden/blijven?

Ik moet een werkstukje maken over anorexia en een keer zag ik in een film dat ze laxeermiddel slikte. is dat echt zo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (7)

Ja, laxeermiddelen worden veel gebruikt en ook de vinger in de keelmethode doet het goed.

Let wel op: bij laatstgenoemde bestaat ook de kans dat het gebit slecht gaat worden door alle zuren die terug komen.

Maar dit is toch hopelijk echt voor een werkstuk en niet om het zelf te gaan doen he?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn ontzettend veel trucjes die je kunt gebruiken, maar dit is niet bij elke patient hetzelfde. Naast bovenstaande, zal ik er een paar noemen.

-zichzelf er steeds weer van overtuigen dat er meer vet af moet
-Het nemen van supplementen als stackers (fatburnpillen)
-Erg veel sporten
-het verbergen voor de buitenwereld (ook een belangrijke)
-Hongergevoel onderdrukken. bv door te kauwen en vervolgens uitspugen (zo heeft je lichaam het idee dat je wat hebt gegeten) of veel lauw water drinken.
-caloriearm voedsel eten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ze gebruiken ook laxeermiddelen om mager te blijven. Mensen die aan deze ziekte lijden, vertonen in de eerste plaats meestal veranderingen in hun eetgedrag. Vaker op dieet gaan, minder eten en steeds meer alleen willen eten zijn hiervan de belangrijkste uitingen. Bovendien eet men langzamer, kauwt men meer op het voedsel en kan men rare eetgewoonten beginnen ontwikkelen. Zo gebruikt men bijvoorbeeld een mes en een vork bij het eten van een appel om deze in kleine stukjes te kunnen snijden. Andere symptomen hierbij kunnen zijn dat men steeds nadrukkelijker oog heeft voor het aantal calorieen in bepaalde voedingsmiddelen of het volledig verbannen van sommige voedingswaren zoals chocolade, sauzen, boter,... Ook gaat men na het nuttigen van een maaltijd steeds vaker naar het toilet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en 1 heel belangerijke kenmerk wat steeds gebeurd

Liegen

Mensen met anorexia nervosa hongeren zichzelf uit, uit angst aan te komen. Bij boulimia gaat de angst om dik te worden gepaard met oncontroleerbare eetbuien, gevolgd door braken of overmatig gebruik van laxeermiddelen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ô ja, veel laxeermiddelen. Gekocht in verschillende winkels zodat het niet opvalt.

En er de hèle dag mee bezig zijn. Hoe het eten te ontlopen. Honderd smoesjes, honderd leugens.
Wijde kleding dragen, het koud hebben, labiel zijn, zeer laag zelfbeeld.

Het enige waar ze zelf controle over hebben is het ( niet) eten. Een hele trieste ziekte. Stoornis eigenlijk. Want het zit psychisch niet goed bij deze meisjes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op internet via Google kun je daar alles over lezen. Al je functies begeven het op een bepaald moment. Het is een soort van ( langzame) zelfmoord. Dat gaat gepaard met veel pijn, leugens, eenzaamheid en verdriet. Wie kiest hier nu voor? Was het maar zo simpel om anorexia-patienten genoeg te kunnen laten schrikken door uitgehongerde mensen, baby's en kinderen in Afrika. Ze te laten beseffen dat ze met één maaltijd die ze laten staan een gezin een dag langer in leven kunnen laten blijven. Maar zo eenvoudig schijnt het niet te zijn. Het is een ziektebeeld. Ik geloof wel dat dat in Afrika niet voorkomt, deze ziekte. Misschien heeft het zelfs wel met onze welvaartsmaatschappij te maken, ik denk dat tenminste. Als je elke dag moet vechten voor je voedsel en drinken, zul je het des te meer waarderen, volgens mij. Dan komt het echt niet in je op om het uit te spugen of dat je angst hebt om te dik te worden. Nogmaals, het is psychisch. Maar er moet eens onderzocht worden in welke landen deze psychische problemen zich uiteindelijk voordoen. Voor mij is het een luxe probleem... Als we geen zorgen hebben hoe we moeten overleven, zoeken we wel andere daarvoor in de plaats...maar dan over hoe je het beste dood kunt gaan... helaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 Laxeermiddelen zijn inderdaad zeer geliefd bij anorexia meisjes.

2 Liegen omtrent hoeveelheden eten doen die dames ook heel erg.

3 Ook wordt er veel gelogen over het al dan niet gegeten hebben. Voorbeeld: Een meisje dat regelmatig bij ons kwam i.v.m. haar eetproblemen, zei thuis dat ze wel bij ons zou eten.. Maar bij ons gaf ze aan reeds thuis gegeten te hebben.

4 Op de weegschaal staan en zich daar voornemen dat er nòg meer gewicht af 'moet'

5 Het onder dwang opgegeten voedsel nadien in het toilet uitbraken.

6 Bij de dokter op de weegschaal tevoren zorgen voor extra gewicht (lood) in hun kleding teneinde iets minder licht te lijken.

Ik weet er nog wel..maar voor de dames die aan anorexia lijden, wil ik hier liever geen tips achterlaten.

ik hoop dat je aan het bovenstaande iets hebt en wens je veel succes met je werkstuk.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing