Hoe reageer ik op mensen die gedrags- of leerstoornissen bagatelliseren?
Mensen die niet bekend zijn in het onderwijs of zelf "perfecte" kinderen hebben, of simpelweg van een oudere generatie zijn, hoor ik wel eens zeggen: " Vroeger was er nog geen ADHD, je was gewoon druk. Er was ook geen dyslexie, je was gewoon slecht in lezen. En autisme- tja dat is iedereen tegenwoordig, maar het zijn gewoon kinderen die niet meer weten hoe ze sociaal moeten zijn. komt door de televisie en het eeuwige computeren." Ik kan nog wel even doorgaan. Etiketjes zijn in wezen niet leuk voor ouders, ik denk niet dat ze er voor kiezen om een kind ket een stoornis te hebben. Vroeger hebben de stoornissen ook bestaan, maar we zijn nu veel beter in het testen ervan, en weten veel meer over de werking van het brein. leerkrachten bestempelen kinderen niet, dat is onzin. Er moet namelijk wel sprake zijn van een diagnose door een deskundige. Ook mijn kind heeft inderdaad een leerstoornis, waardoor hij in aanmerking komt voor een handelingsplan en een financieel rugzakje. Als we hem niet hadden getest hadden we hem wel anders benaderd, hem misschien wel als lui gezien of dromerig, terwijl dat absoluut niet het geval is. Ik verzwijg echter wel dat hij dit heeft, behalve de betrokken personen zoals familie en de juf. Ik erger me zo aan negatieve reacties zoals hierboven omschreven. Hoe kan ik opkomen voor kinderen met een afwijking?
Kom op voor je kind waar dat nodig is, waar jouw kind jouw hulp nodig heeft, maar verder is het totaal zinloos.
Er is heel veel onrecht in de wereld, en dit is er 1.....
Het doet gewoon hartstikke veel pijn als jij, en vooral als je kind, ten onrechte wordt veroordeeld. En daar moet je voor jezelf een weg in vinden.
@Smartiepants: helemaal met je eens: ontzettend kwetsend, veroordelend, denigrerend, respectloos etcetcetc. En dat maakt het hebben van een kind met een beperking veel zwaarder dan nodig!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.