Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is albinisme een ziekte, een aandoening of een afwijking?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
http://lmgtfy.com/?q=albinisme
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de vraag bleek toch lastiger dan op het eerste gezicht leek..

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Albinisme wordt over het algemeen beschouwd als een genetische afwijking ten opzichte van de meeste van een soort.

Toegevoegd op 08-06-2009 01:18:21
Het wordt ook wel een aandoening genoemd, omdat een albino samenhangende functionele beperkingen kan hebben.

Toegevoegd op 08-06-2009 01:20:27
"Albinisme is geen invaliderende ziekte. De veranderingen in de huidskleur staan een normale leefwijze niet in de weg. Het is daarom zeker mogelijk om met enkele aanpassingen een gewoon leven te leiden. Het hoofddoel van deze aanpassingen is bescherming tegen zonlicht. Dit kan worden bereikt met zonnebrandcrème en het dragen van de juiste, voldoende dekkende, kleding"

Toegevoegd op 08-06-2009 01:22:54
"Door een genetisch defect in het enzym tyrosinase, is het lichaam niet in staat dit eiwit te produceren. Dit leidt tot een tekort aan melanine. Hierdoor ontstaat albinisme"
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

mmmh ik vind het een afwijking het is geen ziekte dat is zeker maar een aandoening weet ik niet zij missen gewoon een heleboel pygmenten enz.

ik vind veel het woord aandoening tegenkomen dus het is een aandoening

Toegevoegd op 08-06-2009 01:26:32
nee ze worden niet blind hooguit minderziend maar niet blind
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het is een aandoening .
zover ik weet heb je nog verschillende soorten ook, maar over het algemeen ben je pigmentloos en dat brengt ook weer een heel pakket met problemen met zich mee.
ik geloof dat mensen die hier aan lijden ook nog eens een grote kans hebben dat ze blind gaan worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Albinisme is een erfelijke aandoening en genetische afwijking die van ouder op kind wordt overgedragen. Albinisme is geen invaliderende ziekte en staat een normale leefwijze niet in de weg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Albinisme, het tekort aan pigment in huid en ogen, is een aangeboren genetische aandoening.
Het is een variant op de meer voorkomende vorm waar mensen / dieren wel pigment hebben en kan - zeker bij dieren- een bedreiging zijn voor de levensvatbaarheid, en is daarmee dus een afwijking.
Verder brengt albinisme vooral bij mensen overgevoeligheid voor zonlicht met zich mee (in zeer ernstige mate, zoals heftige brandblaren kunnen oplopen in een vrij mild zonnetje en het slecht kunnen verdragen van fel daglicht (vandaar de zonnebril) met het risico op ernstige oogaandoeningenen blindheid en de onvermijdelijke blootstelling daaraan die ziekteverschijnselen met zich meebrengt, en is daarmee ook te classificeren als 'ziekte', al kun je hem niet oplopen en ook niet genezen.

Antwoord : all of the above, en in die volgorde.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding