Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe "gevaarlijk" was die brand in moerdijk nou voor de volksgezondheid?

hoe zit het nou precies en waar kan ik een goed verhaal vinden over de gevaren?
(bij voorkeur iets wat los staat van de overheid, want dat vind ik niet echt geloofwaardig).
dus graag een verhaal/filmpje van een expert op het gebied van giftige stoffen.
moet ik oppassen met het eten van bepaald voedsel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Persoonlijk vind ik dat er te snel geroepen wordt dat er geen gevaar is voor de volksgezondheid. De overheid wordt er niet geloofwaardiger op als ze voornamelijk roepen dat er niks aan de hand is en ondertussen de lijst met stoffen angstvallig geheim houden. Dat riekt naar doofpotpraktijken of dat nu zo is of niet.

Dat gezegd: in de praktijk is de schade minder groot dan je op het eerste gezicht zou denken. Veel van de stoffen die lagen opgeslagen in Moerdijk waren bijzonder licht ontvlambaar en na verbranding blijft er vrij weinig meer over. In de directe omgeving van de brand wil je niet zijn omdat er zeker in de directe nabijheid nog een redelijk hoge concentratie kan zijn van onverbrande en halfverbrande moleculen maar verderop is het nauwelijks nog van reguliere luchtvervuiling te onderscheiden. Vuur is verbazingwekkend effectief in het afbreken van gevaarlijke stoffen. De meeste producten zijn toch verbindingen van koolstof en waterstof met evt. zuurstof en stikstof. Na verbranding daarvan houd je niet veel bijzonders over.
Het grootste probleem zit hem vaak in het deel dat niet verbrand en achterblijft in het water. Dat wil je niet in het grondwater hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Heel erg gevaarlijk, maar omdat er zo veel verschillende gifstoffen vrijgekomen zijn is de omvang nog niet duidelijk.
En nee, ik zou echt niets eten dat uit die omgeving komt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image