Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaan er ook medicijnen die rust in je hoofd brengen?

Als je bijvoorbeeld heel veel gedachten hebt en er nooit 'rust' in je hoofd zit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
39.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (9)

Voor mensen met ADHD schijnt ritalin of concerta goed te helpen...

Je kan ook leren mediteren, dat kan ook helpen tegen al die gedachten in je hoofd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het meeste dat op ...'pam,' eindigt.
oa diazepam, edoch
beter is het denk ik een andere manier te zoeken
om rustig te worden. er zijn meditatieklasjes
ontspanningsoefeningen. google er eens op.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja die bestaan, maar het zijn en blijven 'botte bijl'-methodes om rust in je hoofd te brengen. De stoffen in de medicijnen verminderen de overdracht van prikkels in je hoofd, waardoor je rustiger wordt. Er wordt dus iets aan de chemie in je hoofd veranderd, met als bij-effect dat je rustiger wordt. En daarnaast nog een heleboel andere bijwerkingen.

Medicijnen die voorgeschreven worden bij psychose, ernstige ADHD, schizofrenie en slapeloosheid werken eigenlijk allemaal op zo'n manier. Bijkomende overeenkomst: ze zijn allemaal in mindere of meerdere mate verslavend.

Beter is het dus om eerst andere manieren te proberen om de rust in je hoofd terug te vinden: ontspannings-oefeningen, yoga, een mindfulnesstraining, vroeger naar bed, ander eten, minder prikkels. En dan nog alleen als je echt last hebt van al die gedachten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
valium. even wat minder heavy dan ''pammetjes''

Toegevoegd na 22 uur:
oops, bedoelde valeriaan
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga naar de apotheek en vraag naar valeriaanextract..
Is gewoon homeopatisch, en niet lichamelijk verslavend..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag hoor! Ik herken het probleem. Er gebeuren momenteel zoveel dingen tegelijk in mijn leven met een flink aantal zaken die op korte termijn om een oplossing vragen, dat ik ook niet kan stoppen met "malen". Maar dat betekent dan toch niet gelijk dat je adhd of een psychose hebt, of schizofreen bent.
Ik ben ook hard op zoek naar hoe ik orde in de chaos kan scheppen die het momenteel in mijn hoofd is.
En ik zou ook het liefst een pilletje daarvoor hebben, maar ik denk ook dat dat inderdaad niet de oplossing is (als zo'n pil er al zou zijn).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De menselijke psyche is dermate ingewikkeld dat hier niet echt een goed antwoord op te geven is met deze informatie volgens mij. Er is natuurlijk een hele rits aan medicijnen beschikbaar maar je kunt het beste naar een expert (psychiater, doorverwijzing via de huisarts) met je verhaal zodat die je het juiste kan voorschrijven indien dat nodig is.

Meditatie is een techniek die steeds populairder wordt, en waarvan de effecten (o.a. betere concentratie) ook wetenschappelijk zijn bewezen. Daar kun je altijd mee beginnen. Yoga is een meer fysieke manier die bij sommigen ook goed helpt.

Denk eraan: je zorgen maken over het feit dat je onrustig bent maakt je alleen nog maar onrustiger. Soms scheelt accepteren en, vooral, loslaten al een hoop. Succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het meest natuurlijke medicijn is: meditatie. Als je dit goed heb geleerd, dan heb jij de controle over je eigen gedachten. Terwijl nu de gedachten controle hebben over jou.

Nooit rust hebben in je hoofd, wil alleen maar zeggen dat je erg veel gedachten hebt, herinneringen en oordelen welke je nog niet hebt verwerkt. En gedachten willen heel graag verwerkt worden!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan kun je eventueel medicijnen uit de groep benzodiazepinen gebruiken. Dat zijn middelen die al heel lang op de markt zijn en waarvan zowel de voor- als de nadelen goed in kaart zijn gebracht. Alleen, gebruik deze middelen alleen af en toe. Een van de nadelen is namelijk dat het spul niets therapeutisch meer doet bij chronisch gebruik maar wel bijwerkingen veroorzaakt.

Handiger lijkt mij om het in niet-medicamenteuze oplossingen te zoeken. Heb je overwogen om de eisen die je aan jezelf stelt misschien wat te verlagen of wat meer structuur in je leven aan te brengen als die ontbreekt? Mediteren, sport, yoga, klassieke muziek of afstanden wandelen? Ik noem maar een paar dingen die je hoofd tot rust kunnen brengen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding