Is er een vrouwelijke tegenhanger van autisme ?
Naar aanleiding van een vraag over autisme, kwam ineens deze bij me op.
Mannenhersenen en vrouwenhersenen zitten verschillend in elkaar / werken grotendeels verschillend, doordat de vrouwelijke hersenhelften meer onderlinge verbindingen hebben, en de mannelijke hersenhelften meer gescheiden zijn.
Hierdoor zijn mannen in deregel wat meer in staat logisch of abstract te denken, kunnen zich beter op 1 taak richten maar minder ' sociale' wezens. (Wat niet hetzelfde is als asociaal trouwens !). Bij autisme spreken we wel eens van een extreme ' vermannelijking' van het brein, waardoor emoties en prikkels/ waarneming verstoord lijken te zijn en mensen problemen hebben met de omgang met anderen en in hun eigen belevingswereld leven.
Maar wat nou als het brein aan de andere, de vrouwelijke kant is ' doorontwikkeld' of doorgeslagen ? Kún je spreken van doorgeslagen vrouwelijke hersenen / Bestaat dat en hoe zie je dat dan ? Is het een handicap = Wat zouden de gevolgen zijn, kennen we die en (her)kennen we dat als afwijking ? Of zou dat moeten ?
Toegevoegd na 6 dagen:
Ik heb besloten de vraag nog niet te sluiten, omdat ik toch nog steeds hoop dat er wat input bijkomt. Hou hem dus nog een weekje open.
Uit de uitleg word wel duidelijk dat je iets anders bedoeld :)
-- Elke autoriteit kritiekloos geloven.
-- Elke vorm van zelf denken achterwege laten.
-- Nooit meerdere delen met elkaar combineren.
-- Geen verbanden zien, het grotere geheel niet zien.
-- Emotioneel afhankelijk.
-- Continu piekeren.
-- Laag zelfbeeld, geen zelfvertrouwen.
-- In alles een "hogere macht" zien.
-- Sterk gericht op elk klein pijntje.
-- Zich altijd zorgen maken over hun naasten.
-- Niets durven, want alles is gevaarlijk.
-- Denken dat ze HSP zijn, maar dan nog extremer. Voor zover ik weet komt dit wel voor, maar is er geen naam voor.
Wat me bevreemd is dat daar dan geen naam voor is, want zo kun je toch haast niet leven ?? OF je omgeving kan niet met je leven.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.