Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom mag naproxennatrium niet meer bij de drogist verkocht worden en andere pijnstillers nog wel?

Ik was zonet bij de Kruidvat drogist om naproxen (of Aleve) te kopen, maar het was uitverkocht en er stond een bordje bij dat het middel vanaf 1 januari 2011 niet meer bij de drogist verkocht mag worden.
Bij de andere pijnstillers stond dat niet.
Ik vraag me af wat het verschil is, ik heb niet het idee dat naproxen schadelijker voor de gezondheid is dan bv ibuprofen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De overheid (College ter Beoordeling van Geneesmiddelen) heeft besloten dat Aleve Intense 550 vanaf 1 januari 2011 nog uitsluitend bij de apotheek mag worden verkocht. De apotheek is aangewezen om zorgadvies en medicatie bewaking te geven. Aangezien de dagdosering van Aleve Intense 550 1 tablet is, vindt de overheid de kans op overmatig gebruik te groot. Aleve Intense 550 is bij de apotheek verkrijgbaar zonder recept.

Aleve Intense 550 is bij de drogist vervangen door nieuwe Aleve Select 275. Ook deze pijnstiller is speciaal tegen rugpijn, spierpijn en gewrichtspijn en werkt tot wel 12 uur lang. Dat is langer dan paracetamol of ibuprofen. Afhankelijk van de pijn kunnen van Aleve Select 275 1 tot 3 tabletten per dag worden geslikt. Gestart kan worden met 1-2 tabletten (2 x 275 = 550 mg) en indien nodig na 8-12 uur nog 1 tablet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het mag nog wel bij de drogist vetrkocht worden, alleen kleinverpakkingen. En idd de aleve intense niet meer. Het geldt overigens ook voor ibuprofen. Ook een heel aantal hoestdranken moet uit de schappen bij de dorgisterij. Bij de apotheek kan je dan nog wel kopen, maar volgens mij wordt daar bijgehouden wat en wanneer je kocht.
Naproxen en ibuprofen zijn even sterk, alleen werkt naproxen 12 uur en ibuprofen 8.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing