Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Op proef naar een verzorgingshuis

Mijn 89 jarige moeder woont alleen en ze krijgt thuiszorg. Nu het winter wordt denkt ze er steeds meer over om naar een verzorgingshuis te gaan. Ze wil graag dit op proef uitproberen. Kan mijn moeder op proef op korte termijn naar een verzorgingshuis? Ik hoop dat vooral medewerkers van een verzorgingshuis mij daarop antwoord kunnen geven. Ze woont in regio Gelderland

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (8)

Ja dat zou kunnen. Dan praat je over een top kamer. (tijdelijke opname kamer) Ze heeft een indicatie, dus je zou eens contact op kunnen nemen met het verzorgingstehuis waar ze graag naar toe wil.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerlijk gezegd denk dat dat niet kan. Er zijn zo weinig plekken en vaak erg lange wachtlijsten om naar een verzorgingstehuis te gaan. Je moet aan van alles en nog wat voldoen om in aanmeerking e komen en dan is het al zo ver dat ze niet mer zelfstandig kan wonen.
Je optie is prachtig maar het lijkt me niet uitvoerbaar. Er is vaak geen weg terug. Helaas.
(ik heb jaren in een verzorgingshuis/verpleeghuis gewerkt)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe is iedere zg definitieve opname ook op proef, want de client mag de eigen woning nog drie maanden aanhouden, voor als het niet zou lukken of bevallen.

Voorts is er de mogelijkheid van een logeerkamer, een tijdelijke opname. Het maatschappelijk werk van het vverzorgingshuis kan je erover informeren. Misschien moet er eerst een indicatie zijn. Met een indicatie is niemand verplicht om zich te laten opnemen. Dus alle opties zijn dan nog open.

Toegevoegd na 45 minuten:
Opname in een verzorgingshuis kost geld. De meeste mensen moeten hun gehele inkomen inleveren en krijgen dan een zakgeld ervoor terug, rond de 200 euro per maand.
De kosten van een huis worden nog drie maanden mogelijk gemaakt, (huurhuis).
Er is ook iets met het kapitaliseren van de koopwoning. Je moet dat toch maar even bij het maatschappelijk werk navragen. In ieder geval krijgen mensen 3 maanden respijt.
Er kan iets gewijzigd zijn ivm de koopwoning.
Maar vraag dat na bij het maatschappelijk werk.

Voorts zijn er heel veel soorten indicaties. Een indicatie voor thuiszorg, betekent nog niet een indicatie voor een verzorgingshuis. Kijk dat dan nog even na.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Logeren is een optie, maar daar moet je ook wel een indicatie voor hebben. Zelfs deze hoge leeftijd alleen is daarvoor niet genoeg.
Logeren is wel aardig, maar de kamer is doorgaans niet zo mooi als een eigen kamer. Je hebt bijvoorbeeld je eigen spullen nog niet. Misschien is het een idee om eens te kijken of er bekenden in zo'n huis wonen, en daar eens te gaan praten hoe dat bevalt?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor, kijk maar eens op www.goudenleeuwgroep.nl
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan aan mij liggen, maar ik heb op die site geen verbinding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt moet www.degoudenleeuwgroep.nl zijn maar verwijder zo de reactie. M'n moeder dacht even snel reclame te kunnen maken... de grapjas
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt me meer een verzorgingshuis voor gefortuneerde ouderen...?
Bijna alle verzorgingshuizen hebben wel mogelijkheid voor tijdelijke opname (tot max 6 weken) Alleen is het wel zo dat die mogelijkheid vooral gebruikt wordt voor ouderen die tijdelijk extra zorg nodig hebben, of om de mantelzorgers tijdelijk te ontlasten. Vraag is of het verzorgingshuis deze 'noodopvang' ook wil gebruiken voor proefbewoning. Ik kan me voorstellen dat ze deze kamers liever willen vrijhouden voor ouderen die deze noodopvang ook echt nodig hebben. Het hangt er misschien ook vanaf hoeveel ruimte er vrij is. Ik zou zeggen, ga het gewoon vragen in het betreffende verzorgingshuis!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze zichzelf nog goed kan behelpen laat ze dan in haar eigen woning.Het personeel aldaar heeft meestal te weinig tijd voor deze mensen.En als ze nog kan koken voor zichzelf is dat mee genomen.In een verzorgingshuis wordt er voor haar gekookt,en of ze het nu lekker vind of niet betalen moet ze toch.En dan is het nog maar de vraag of ze geaccepteerd word door de andere bewoners want hier heeft ze misschien nog haar sociale contacten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het zorgcentrum (Amsterdam) waar ik werk is het niet mogelijk om op proef te komen. Wij hebben wel revalidatie-kamers, deze zijn bedoeld voor mensen die thuis niet de mogelijkheid hebben om (na b.v. een heupoperatie) te revalideren. Die opname`s zijn tijdelijk en daar moet een indicatie voor zijn.

Het is wel mogelijk voor mensen buiten het huis om de maaltijden bij ons in het restaurant te gebruiken, zij zien dan hoe de sfeer is en leren al wat vaste bewoners kennen. Ook zijn er activiteiten waar mensen van buitenaf ook aan mee kunnen doen
Misschien is dat een goed idee voor je moeder.

Ik zou je willen aanraden om je te verdiepen in het beleid van verschillende zorgcentra, er is namelijk een groot verschil, zo kunnen de bewoners bij ons alle mogelijke zorg krijgen en hoeven zij niet meer te verhuizen naar een verpleeghuis als zij meer zorg nodig hebben. De meeste bewoners blijven tot hun overlijden in hun eigen tweekamerappartement. De enige reden dat bewoners bij ons naar de P.G. (gesloten afdeling) moeten is als zij geestelijk zo erg achteruit gaan dat het gevaarlijk wordt.

Er zijn echter ook huizen waar de bewoner, zodra hij/zij veel zorg nodig heeft, weer naar ander (verpleeg)huis moet, dit valt voor hoogbejaarden en de familie natuurlijk niet mee.

Er kunnen wel lange wachtlijsten zijn, zeker als iemand zich nog goed redt in de thuissituatie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image