Vanaf welke leeftijd is het verplicht jaarlijks op controle te gaan bij een gynaecoloog?
Ik vraag me al een tijdje af wanneer je eigenlijk als vrouw een bezoek moet bregen aan de gynaecoloog. Het is nu al meer dan een jaar dat ik mijn regels heb en nog steeds zijn deze niet regelmatig. Ik weet wel dat het de eerste jaren onregelmatig kan zijn en ik dacht misschien is het beter dat ik de pil beginnen te nemen. Maar volgens het internet moet je ook een inwendig onderzoek ondergaan om te zien welke soort het beste bij jou past. Allemaal nogal ingewikkeld. Ik ben niet zo close met mijn ouders en wil daarom dus geen raad vragen aan hun. En als ik beslis om met de pil te starten wil ik absoluut niet dat mijn ouders dit weten! Laat staan dat ze mee gaan naar de gynaecoloog! Maar dus mijn vraag wanneer moet je eigenlijk voor het eerst gaan naar de gyn? Graag jullie meningen en of ervaring met 1ste bezoek en hoe oud jullie waren. Dat zou me al een heel stuk veruit helpen :)
in NL is het zeker niet verplicht zo ver ik weet. btw er ie hier eerder een vraag over geweest, zoek maar eens.
en zo ver ik weet is het nergens verplicht.
Bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker is in Ned. vanaf je 30ste en om de vijf jaar. Maar ook over een Belgische "verplichting" tot gynaecoloogbezoek kan ik niets vinden. Alleen een advies om er naar toe te gaan als je de eerste keer seks hebt gehad.
Ik denk dat dat in Nederland tot raar (overdreven) wordt gevonden.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.