Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat doen tegen te hoge of te lage bloeddruk?

elke keer als ik me neer heb gelegen/gezet en ik sta recht krijg ik een draaierig gevoel in mijn hoofd. ik denk dat het mijn bloeddruk is.
iemand manier om dit te verhelpen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Als je wilt weten of je een gezonde bloeddruk hebt dan moet je die laten meten door je huisarts. Die meting is altijd een momentopname waardoor de bloeddruk 'toevallig' te hoog, te laag of goed kan zijn. Wil je echt weten wat je bloeddruk is dan moet je een keer of zes in een bepaalde periode meten.

Duizeligheid bij opstaan, orthostatische hypotensie, komt vooral voor bij lange slanke mensen met een lage bloeddruk. Door plotseling opstaan vult krijgen de bloedvaten in buikholte meer ruimte en vullen zich met bloed waardoor de hersenen even een tekort krijgen.

Te denken valt ook aan andere oorzaken, zoals bloedarmoede of een combinatie van factoren. Probeer achter die oorzaken te komen en ga geen symptomen bestrijden door extra zout te eten. Dat is niet gezond, ook al zou je een lage bloeddruk hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De beste manier lijkt me om maandag naar de huisarts te gaan en daar deze vraag te stellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een te lage bloeddruk moet je volgens mij muntdrop eten. Ik had hier ook last van en de dokter schreef mij muntdrop voor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een te hoge bloeddruk kan behandeld worden met medicijnen. Maar doorgaans merk je zelf niet dat je dat hebt, dat komt uit bij een bloeddrukmeting.
Een te lage bloeddruk merk je wel, inderdaad als je opstaat draait het even. Maar dat kan ook van andere dingen komen, dus je zult inderdaad een keer naar de dokter moeten als de klachten aanhouden.
In het algemeen verhoogt drop je bloeddruk, maar dan moet het eerst door de dokter vastgesteld zijn. Niet op eigen houtje veel drop gaan eten om te proberen of het wat doet!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat ook altijd, en volgens mij is dat heel normaal en niets om je druk over te maken.
Hoe te verhelpen? Langzamer overeind komen...

Als je je er zorgen over maakt, kan het natuurlijk geen kwaad om even langs de dokter te gaan, maar ik ben er vrijwel zeker van dat dit heel normaal is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je snel gaat staan krijgen je hersenen even te weinig bloed (zuurstof) en dit kan leiden tot duizeligheid.
Iets langzamer gaan staan zou in dat geval de oplossing moeten geven. Zo niet, even langs de dokter gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image