Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ik lig,kost het me meer moeite adem te halen.Hoe kan dit?

Als ik op bed lig,krijg ik lastiger adem.Ik heb geen cv aan en de raam staat op de kiepstand.Ik krijg die diepe zucht niet te pakken.Ga ik staan wel...ik krijg dan ook weer gewoon lucht.Kan het aan overgewicht liggen?(112 kg - 1.93 m. lang)

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik zag net een mogelijke oplossing door op een zij te gaan liggen,maar dit maakt geen verschil.Ik wil ook nog ff vermelden dat het gewicht al jaren hetzelfde is en nooit eerder klachten heb gehad.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
30.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe lig je? op je zij/rug/buik?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Er is hier al genoemd dat het kan ontstaan doordat je overgewicht hebt. Erbij komt dat je op middelbare leeftijd bent en dat is de tijd dat de elasticiteit van de longen een beetje achteruit begint te gaan. Dit gaat bij de een sneller dan bij de ander. Iemand die regelmatig zijn longen even hard laat werken (door sport bv.) zal er minder snel last van krijgen dan iemand die nooit moe wordt door inspanning. Je longen worden dan nooit helemaal uitgezet.

Mocht jij iemand zijn die nooit sport of excessief beweegt, dan zou je eraan kunnen werken om je longcapaciteit op te bouwen;
Begin met diep in te ademen, even vasthouden en uitademen. Dit doe je regelmatig een keer. Bouw het op. Ga na aan paar dagen iets aan beweging doen waardoor je sneller gaat ademen. Fiets of wandel (stevig doorlopen) een stuk of elke andere sport, maakt niet uit zolang je er maar sneller van gaat ademen. Bouw dit op en probeer elke dag minstens een half uur dusdanig veel te bewegen dat je er moe van wordt.
Tegelijkertijd kan je beter ook afvallen zodat het vet rondom je hart en longen vermindert.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

het kan met overgewicht te maken hebben.
je vet drukt dan op je longen en zodoende haal je moeilijker adem.
op je zij kan misschien beter gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zag dat je 44 jaar oud bent. Het normale BMI moet liggen tussen de 18,5 en 25, maar bij jou is je BMI 30.4. Dit geeft zowiezo een verhoogd risico op problemen met je hart en je bloedvaten en verhoogd je kans op diabetes Melitus. Waarschijnlijk heeft je benauwdheid ook te maken met je overgewicht. Ga een beetje halfzittend slapen als dat kan en ga naar een dietiste voor voedingsadviezen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ligt, vouwen je longen wat meer in. Dat is de reden dat mensen die kortademig zijn, vaak halfzittend slapen. je overgewicht kan meespelen, maar als je het eerder niet had en nu plotseling wel, dan adviseer ik je naar de huisarts te gaan.
Probeer nog even of het uitmaakt als het iets warmer is (even in de huiskamer op de bank uitproberen?) of iets vochtiger.
Voor vannacht: verzamel al je kussens en maak een soort nest waarin je een beetje rechterop kunt leunen om zo makkelijker lucht te krijgen.
Ga je je beroerd voelen, controleer dan ook even of je geen koorts hebt, en neem contact op met de huisarts(enpost).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kortademigheid kan ook ontstaan door een allergische reactie, b.v. voor huisstofmijt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je de afgelopen dagen misschien ook stress gehad?
Nog voor je zei hoeveel je woog, dacht ik meteen aan overgewicht, omdat ik dat zelf ook heb gehad. Van de ene dag op de andere. Stress was toen bij mij de trigger. Bezoek morgen de dokter, of als het echt erg wordt, de huisartsenpost/huisarts van wacht.

Maar ga er wel mee weg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik jou was zou ik naar de huisarts gaan. Ik denk dat het te maken heeft met overgewicht en je ligt er nu ook op te wachten. Dus als je in bed gaat liggen, lig je misschien bij voorbaad al te denken, zal ik kunnen zuchten of niet? Doordat het je niet lukt probeer je steeds weer en uiteindelijk kan je er nog van aan het hyperventileren komen. Toevallig ben ik vandaag ook naar de diëtiste geweest, want ik ben ook zeer kortademig en heb wel last van mijn overgewicht. Ik lig s nachts te snurken, en dat deed ik een aantal maanden geleden nog niet, ook overgewicht. Dus, ik denk dat je het beste naar je huisarts kan gaan voor verwijzing naar diëtiste.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding