Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik ben naief genoeg om er vanuit te gaan dat het goed getest is. Wat ik van magnetrons begrepen heb is dat de straling het water in het voedsel verwarmt en daarmee de rest. Als de magnetron uit is houdt de straling op. Het eten in de magnetron heeft geen levende cellen meer en zal niet muteren. Verder is de magnetron afgeschermd als een kooi van faraday, dus is het ook niet ongezond om er naast te staan tijdens het opwarmen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Uiteindelijk kan alles ongezond zijn, dus dit ook. Ik verwarm regelmatig mijn eten in een magnetron maar ik ben tot nu toe kerngezond. Maar misschien dat anderen een wetenschappelijk onderzoek hebben die bewijst dat het extra schadelijk is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee... de Magnetron werkt op resonantie-aanzwengeling van het watermolecuul... Dat doet zijn werking in de Magnetron dat via een kooi van Faraday afgesloten is... En niets meer is aanwezig, als je het voedsel eruit haalt, door en door warm is het wel...
Je moet je hondje in de winter als die het koud heeft niet in de magnetron opwarmen, dat nou weer niet, dat is wel ongezond...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind het moeilijk, je hoort zulke tegenstrijdige verhalen. Eigenlijk denk ik dat het geen kwaad kan( ik blijf er ook altijd bij staan als ik melk opwarm) maar je hoort ook verhalen dat je eten met een bepaald iets laadt als je het in de magnetron doet. En ik hoorde ook een keer iets over dat magnetrons om die reden in oost europa verboden zijn? Dat vond ik zo`n gek verhaal, weet iemand daar dan wat van?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Magnetronstraling is niet gevaarlijk en zeker niet nadelig voor het bereiden/opwarmen van voedsel. Het is zelfs zo dat b.v. groenten die gekookt zijn in de magnetron meer vitaminen behouden dan wanneer ze in water gekookt zijn.

Microgolven zelf zijn wel gevaarlijk wanneer je eraan bloot gesteld wordt, maar een hand in de hete oven is ook niet fijn. Wanneer je een werkende magnetronoven openmaakt dan stopt de magnetronbuis direct ( je voelt de magnetronstraling niet). Elke magnetron heeft dan ook een meervoudige beveiliging.

Is de magnetron wat ouder en begint ie te lekken, zou ik 'm zonder meer de deur uitdoen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee hoor. Het woord 'straling' is reuze eng voor veel mensen, maar je moet je wel afvragen WAT voor straling het betreft. Ook licht is straling. En radio en TV signalen. Daar zijn we niet bang voor, terecht.

Nucleaire straling is link, Rontgenstraling bij een teveel. Maar de elektromagnetische straling van een magnetron, daar is nooit iets nadeligs over vastgesteld.

Nou is dat voor veel mensen alweer een bewijs dat het niet deugd. Als er niks nadeligs is vastgesteld, dat is het er wel, zo denken zij, alleen is het nog niet te bewijzen. Wat voor hen alweer bewijs genoeg is. Een rare kronkelredenering.

Als we vermoeden dat iets link zou kunnen zijn, maar onderzoek na onderzoek kan er geen bewijs voor vinden, dan is het veiliger dan in een auto stappen. Dat dat gevaarlijk is staat vast, en toch doen we het.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Helaas is, tegen algemene veronderstelling, opwarmen van voedsel in de magnetron WEL ongezonder dan normale opwarming (tenzij je het laat aanbranden).

De manier van opwarmen is, naast onnatuurlijk, ook een probleem voor de atomen die er door beïnvloed worden.

Er zijn een aantal tests mee gedaan (zowel kleine huis tuin en keuken testjes, als grotere laboratorium testen) en het blijkt dat bepaalde stoffen sterk beïnvloed worden.

Een test die je zelf kunt doen:
Neem een plant, stek deze (dus je hebt als het goed is twee dezelfde planten) in aparte bakken.

De een geef je drie dagen gekookt water uit een pannetje.
De ander geef je drie dagen gekookt water uit een magnetron.
(WEL laten afkoelen natuurlijk!)

Je kunt nog een test daarbij doen met ongekookt water. De bron van het water moet wel hetzelfde zijn.

Pijnlijk genoeg zul je snel verschil zien. Als dit het effect op een plant is, wat is dan het effect op een mens?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In je toevoegingen zeg je "i.v.m. stralingen e.d.". Daardoor kan ik zeggen: nee, het is niet ongezond.

Ik zit op dit moment ook in de straling. In het licht van de zon, en in de infraroodstraling van mijn omgeving. Is dat ongezond? Nee.

Radiostraling (zoals in de magnetron) is ook niet ongezond. Zeker niet als die straling uit is en je je voedsel uit de magnetron haalt.

Het enige dat wel verschilt is iets dat ik al in een paar reacties op andere antwoorden heb beschreven: opwarmen in de magnetron gaat snel. Wil je bacteriën doden, dan moet het voedsel niet alleen heet zijn, maar ook een bepaalde tijd heet zijn. Als je iets snel verwarmt en het dan snel afkoelt, kunnen sommige bacteriën toch overleven.

Maar dat geldt voor alle methoden van verwarmen. Of je dat snelle, te korte verwarmen nu met een magnetron doet, met een joekel van een gasvuur, of op een grillplaat, maakt niet uit. Dus ook wat dat betreft is er geen verschil tussen de magnetron en andere manieren van verwarmen.

Je moet ook oppassen met voeding die niet TE heet mag worden, zoals moedermelk. In een magnetron verwarm je iets tot te hoge temperaturen als je niet heel erg oppast. Maar ook dat geldt net zo goed voor het verwarmen op een vuur. In feite zelfs meer bij verwarmen op een fornuis, want dan verwarm je via de bodem van de pan. Je kunt je vinger dan wel in de vloeistof houden, maar het onderste laagje wordt toch te heet. En gaat dus kapot.

Voor het verwarmen van bijvoorbeeld moedermelk is dus de flesverwarmer de beste methode, daarna de magnetron, en daarna pas het pannetje op het fornuis.

Maar ja, of dit soort uitleg zal helpen?

Wat er gebeurt is het volgende. Er zijn altijd slecht-geïnformeerde mensen die een gevaar zien. En er zijn mensen die het niet weten. De mensen die het niet weten stellen een vraag. Daar komen de echte antwoorden op (zoals dit antwoord, sorry voor mijn arrogantie), maar ook de antwoorden van de slecht-geïnformeerden.

Dus de mensen die het niet weten, en die zich niet helemaal volledig verdiepen in de achtergronden, zien verschillende meningen. En gaan dus, uit voorzorg, maar uit van de slechtste mogelijkheid, namelijk dat er wel een grond zal zitten in de gevaar-theorie.

Zo heb je er dus weer iemand bij die het toch ergens gevoelsmatig wel gevaarlijk vindt.

Dit soort dingen is dus met argumenten niet te voorkomen. Er hoeft maar één twijfelaar te zijn, en je krijgt automatisch een heleboel twijfelaars.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing