Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is bekkeninstabiliteit?

Vraag leefde al langer, maar was vergeten omdat ze niet relevant was - tot vandaag een gewaardeerde mede-GV-er meldde dat bij haar bekkeninstabiliteit was geconstateerd.

Mijn perceptie:

Vroeger bestond bekkeninstabiliteit niet.

In de jaren '90 werd het plotseling heel populair. Veel vrouwen leden eraan, ook in mijn omgeving. Het was een uiterst ernstige aandoening, die jaren kon duren, en waarvoor men in een rolstoel terecht kon komen - jarenlang, soms zelfs levenslang.

Vanaf ongeveer 2000 hoorde je er nooit meer iets van. Op dat moment had het alles van een modeziekte, die nu "uit" was.

Sinds enkele jaren wordt de diagnose weer gesteld. Lang niet zo ernstig als 20 jaar geleden, heel vervelend maar goed te behandelen, en het gaat na verloop van tijd vanzelf over als je jezelf maar in acht neemt.

Ik stel NIET de validiteit van de diagnose ter discussie. Ik ben geïnteresseerd in twee dingen: wat IS het nu, en hoe is de merkwaardige geschiedenis van de diagnose te verklaren? Of heb ik het mis omdat ik een man ben en geen kinderen heb?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wat lief dat je me waardeert ;-)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Tijdens de zwangerschap zorgen hormonen ervoor dat het bekken beweeglijker wordt: de bekkenbanden verslappen waardoor de botten wat verder uit elkaar komen te liggen. Bij de bevalling biedt deze verwijding meer ruimte om het kind te laten passeren. De verslapping van de bekkenbanden gaat meestal zonder klachten. Vrouwen krijgen hooguit wat last van de onderrug. Bij sommige vrouwen zorgt de bandenverslapping voor veel pijn, en moeite met bewegen. Deze combinatie van pijn en bewegingsproblemen noemen we "bekkeninstabiliteit".

Bekkeninstabiliteit wordt vaak verward met symfysiolyse. Symfysiolyse betekent een extreem losse verbinding tussen de twee schaambeenderen. "Symfyse" betekent verbinding en 'lyse' betekent oplossen. De verbinding tussen de beenderen lost niet echt op, maar wordt zeer week en rekbaar. Deze extreme vorm van bekkeninstabiliteit komt zeer weinig voor.

Tot zo ver wat het is (lang leve Google).

Vroeger bestond het niet... Hm, toen ze nog niet wisten wat kanker was bestond het ook gewoon hoor...
Het komt inderdaad tegenwoordig wel vaker voor. Volgens mijn arts komt dat voornamelijk door vroeg pilgebruik. (dus de pil gebruiken voor het meisje helemaal volgroeit is)
In de jaren '90 was er inderdaad een hype. Iedereen die een beetje pijn had, zei dat ze ook bekkeninstabiliteit had.
Ik heb het bij de eerste al gedacht, maar toen was de diagnose van niet. Ik had wel enorm veel pijn, maar mijn bekken was grotendeels in orde, op wat ontstoken spieraanhechtingen na. Bij de derde was het echte bekkeninstabiliteit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik ben niet heel medisch, maar voor zover ik weet is het simpelweg dat je bekken (heupen) niet meer stabiel op je benen zitten, wat waarschijnlijk niet goed is voor je bewegingsvrijheid en comfort. Dit zal waarschijnlijk inderdaad met kinderen krijgen te maken hebben, want dat is zeker niet goed voor je heupen.
Trends in diagnoses zijn wel vaker te zien. Zo zijn dingen als ADHD en autisme nu extreem veel meer geconstateerd dan vroeger, terwijl de kinderen echt niet slechter zijn geworden. Dit heeft simpelweg te maken met waar dokters zich mee bezig houden, welke associaties ze hebben bij symptomen en wat op dat moment als ernstig gezien wordt. Artsen zijn ook maar mensen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
vandaag is het mij als volgt uitgelegd.

door hormonen en breder worden van de bekken omdat daar je kindje doorheen moet kan er instabiliteit ontstaan, de linker kant gaat sneller dan de rechter of andersom.
de I.S band moet mij nu uitkomst bieden met fysio ect. ook daar maak ik mij weer zorgen over, ik bedoel die band drukt alles naar elkaar toe, maar dat was juist de bedoeling niet. ik weet wel dat ik nu een kruk heb en over een week of wat (of overmorgen) in een rolstoel zit. als ik bevallen ben kan het max 6 maanden duren voor je weer op de been bent. de kunst is dat je lichaam die bekken weer op de juiste plaats zet.
in het ergste geval blijf je invalide maar die kans is heel klein.

x

Toegevoegd op 28-05-2009 23:52:41
wat wel staat als een huis is dat het vreselijk veel pijn doet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is een veelvoorkomende klacht bij zwangere vrouwen. Het kan overigens ook ontstaan zonder dat je ooit zwanger bent geweest. De oorzaak is dan vaak een ongeval of de overgang.
Tijdens de zwangerschap zorgen hormonen ervoor dat het bekken beweeglijker wordt: de bekkenbanden verslappen waardoor de botten wat verder uit elkaar komen te liggen. Bij de bevalling biedt deze verwijding meer ruimte om het kind te laten passeren. De verslapping van de bekkenbanden gaat meestal zonder klachten. Vrouwen krijgen hooguit wat last van de onderrug. Bij sommige vrouwen zorgt de bandenverslapping voor veel pijn, en moeite met bewegen. Deze combinatie van pijn en bewegingsproblemen noemen we "bekkeninstabiliteit".
Klachten van bekkeninstabiliteit kunnen al vroeg in de zwangerschap optreden. De vrouw krijgt vooral pijn bij het schaambeen en in de onderrug (tussen heiligbeen en darmbeenderen). Vooral bij plotse bewegingen treedt pijn op en bij het langer volhouden van bepaalde houdingen of bewegingen. Verraderlijk is het als de pijn pas enige tijd na de handeling optreedt. Bij vermoeidheid worden de klachten vaak erger.
Een echte oorzaak van bekkeninstabiliteit is niet bekend. De hormonale invloeden die de bekkenbanden doen verslappen, ondervindt elke zwangere. Maar waarom de een wel klachten krijgt, en de ander niet, is onduidelijk. Waarschijnlijk speelt mee dat zwangeren tegenwoordig een drukker leven leiden dan vroeger: baan, huishouden, gezin. Hierdoor bewegen zij net zo veel als voor de zwangerschap, terwijl hun lichaam rust nodig heeft. Het bekken kan in de zwangerschap fysiek minder bewegingen verdragen dan anders. Bij een probleemloze zwangerschap kan een moeizame bevalling soms bekkenklachten achteraf veroorzaken.
Bekkeninstabiliteit komt voor bij ""n tot negen procent van de zwangere vrouwen. De oorzaak is helaas nog onbekend, maar gelukkig wordt steeds meer ontdekt hoe het goed behandeld kan worden tijdens en na de bevalling. De klachten verdwijnen bijna altijd. Anderhalve maand na de bevalling zijn de klachten voor het overgrote deel verdwenen. Toch is nog een herstelperiode van een half tot een heel jaar nodig om ook de laatste klachten te doen verdwijnen. Bij menstruatie en verminderde weerstand kunnen de klachten even verhevigen. Bij het herstel biedt fysiotherapie vaak uitkomst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik heb het zelf en kan dus denk ik antwoord geven.
bekkeninstabiliteit is simpel weg dat de twee bekkenhelften niet meer aan mekaar vast zitten.

deze gaan los van elkaar voor de bevalling en gaan meestal vanzelf weer naar elkaar toe en gaan weer vast zitten soms gebeurt dit niet en blijf je dus lopen met twee losse bekken helften en geloof me dat doet pijn het stoot tegen elkaar bij elke stap en beweging.

vroeger was de vrouw gewoon invalide als dit gebeurde maar daar die diagnose niet meer zo snel gesteld wordt heet het bekkeninstabiliteit met de woorden zo van het is iets vrouwelijks dus stel je niet aan.

maar ook mannen kunnen het krijgen door een ongeluk of slijtage en zelfs gewoon verkeerde beweging.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image