Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan je het beste lang stil blijven liggen?

binnenkort moet ik voor een mri 3 kwartier stil liggen.
ik weet nu al dat ik allerlei kriebeltjes ga voelen.
wie heeft er tips?

lieve mensen, ik kan het niet opbrengen iedereen te antwoorden (pas geopereerd), maar ik wil jullie van harte bedanken voor de antwoorden, ik heb er veel aan gehad!

Rieneke1
16 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (9)

Goed luisteren naar wat de betrokken artsen, assistenten etc. tegen je zeggen en gehoorzamen...

Een MRI scan maken is erg duur en gebeurd niet zomaar voor niets. Het is echt een kwestie dat je die drie kwartier gehoorzaamd en daadwerkelijk stil blijft liggen...
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Maak een bruggetje van fantasie naar werkelijkheid... wat is dat dan? maak er een spelletje van...

Stel je de vraag: Wat is er nu? en beantwoordt die vraag... En dan vraag je jezelf af: En nu? en beantwoordt wederom de vraag... en nu?
en nu?

en nu?

zo blijf je van binnen bezig en je zult lachen om wat je mind voor nieuwe antwoorden vindt, telkens weer... en nu?

en de tijd vliegt voorbij...

en nu?

:-))
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Het helpt als je je ademhaling vertraagt en verder denkt aan leuke plekken waar je nog ooit zou willen zijn. Het kunnen best gefantaseerde plekken zijn met condities die in werkelijkheid niet kunnen, als je ze maar prettig vind om er te toeven.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ik denk dat een mp3 speler met je lievelingsmuziek of een luisterboek of zo wel fijn zal zijn.
Of misschien mag er iemand met je mee in die ruimte die je voor kan lezen. Je zal waarschijnlijk niet mogen praten maar misschien kan je dan een ja/nee code afspreken door een teen te bewegen of zo.
En tegen kriebeltjes zou je je in kunnen wrijven met mentholpoeder, dat is heel lekker fris.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Je gedachten afleiden is het beste. Als het ergens kriebelt (wat uiteraard gebeurt, alleen al omdat je denkt dat het gaat kriebelen) moet je geforceerd je gedachten op een ander lichaamsdeel richten. Je wordt op die manier afgeleid van het gekriebel. Een MRI-scan maakt een behoorlijk stevig geluid. Je kunt proberen je op dat geluid te concentreren enne.. succes hè.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Er is dan genoeg te doen, hoor. Je mag naar muziek luisteren. Dat bieden zij ook aan. En dat ding maakt zo'n lawaai en ze roepen ook van alles naar je. De tijd vliegt!
Wat ik gek vond dat je geen mascara op mag. Daarin zitten ijzerdeeltjes! (dat zou een goede vraag zijn....Sterkte
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ik weet niets van je situatie, of je vaak naar het ziekenhuis ben geweest, hoe oud je ben enz. Misschien is het verstandig om in het ziekenhuis je angst voor kriebels en onrust over niet stil te kunnen blijven liggen uiten. Wellicht bieden ze een kalmerend middel aan en valt het uiteindelijk mee.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ik heb zelf pas geleden een MRI-scan gehad en ik maakte me hier ook druk over. Maar je hoeft niet 3 kwartier stil te liggen, alleen op het moment dat de scan wordt gemaakt en dat is een aantal keer. Daarbij heb je altijd nog de communicatie met de verpleegkundigen, dus als je het echt niet volhoudt, dan kun je overleggen. Het viel mij in ieder geval reuze mee!
Mocht je kriebeltjes voelen, probeer jezelf af te leiden, door aan iets anders te denken. Neem een leuke cd mee, die afleidt. Sowieso is dat handig, want het apparaat maakt heel veel herrie.
Ben je echt bang dat dit allemaal niet gaat werken, of dat je last krijgt van de kleine ruimte, dan kun je naar de huisarts voor een kalmerend middeltje. Zelf heb ik het niet gedaan, maar het ziekenhuis vermeldt dit wel in de informatiebrochure.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ben een regelmatige gebruiker van de MRI, en soms moet je echt 3 kwartier stil liggen. Bij mij is het mijn hoofd wat gescand wordt, en die wordt in een soort houder geplaatst zodat ik met niet kan bewegen.

Je mag vaak een CD met eigen muziek meenemen, of je kan de radio horen in het apparaat. Het maakt wel een *#&#@& herrie, maar daar heb je weer oordopjes voor (die ook de muziek doorgeven).

De mensen die de MRI bedienen hebben ook vaak nog via een microfoontje contact met je, dus dat leidt je ook weer een beetje af.

De tijd is om voordat je er erg in hebt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing