Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kost de huisarts geld?

Ik ben 14 en ik wil graag zonder dat mijn ouders het weten naar de huisarts, om zeker te weten of ik wel of geen anorexia heb. Valt de huisarts binnen de verzekering? En krijgen mijn ouders dan een bericht van de verzekering? Of moet er gewoon een rekening betaalt worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

De huisarts valt binnen de verzekering en heeft geheimhoudingsplicht, d.w.z. dat hij niet aan je ouders mag vertellen waar jij hem/haar voor nodig hebt gehad. Wel moet je dat dan even tegen je huisarts zeggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

huisarts valt gewoon binnen het basispakket. Kost je dus niks. Je ouders krijgen ook geen bericht, dat je bij de huisarts bent geweest. Gewoon gaan dus!
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Je kunt gewoon naar de huisarts gaan. De zorgverzekeraar betaalt per jaar een bepaald bedrag aan de huisarts, hoe vaak je ook gaat.

Een huisarts heeft zwijgplicht hij/zij mag nooit informatie aan derden verstrekken, ook niet aan je ouders.

Maar ik denk dat het ook goed zou zijn als je je ouders hierover inlicht. Ze kunnen je steunen bij het proces en dat zal voor jou makkelijker zijn om er mee om te gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de arts het bewijs van je verzekering (inschrijving) heeft, dan declareert hij rechtstreeks bij je zorgverzekering. De kosten huisarts (wel de medicijnen) gaan niet van het eigen risico af dus je ouders krijgen daar geen rekening of iets dergelijks over van de zorgverzekering. Dat wat de financiele kant betreft.
Dan blijft de vraag of de huisarts je ouder(s) informeert op eigen initiatief of als ze er naar zouden vragen. Vraag dat vooraf aan de huisarts. Ik denk dat de vertrouwensrelatie met de arts hem niet zou mogen toestaan je ouders te informeren, maar zeker ben ik niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meiske, van je gezondheid heb je er maar eentje. Huisartsen zijn gewoon mensen die begrip hebben voor jou. Niet zo raar doen, en gewoon in actie komen. Hier vragen is ook gelukt, en dat was misschien ook wel even eng.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je huisarts heeft geheimhoudingsplicht ook naar je ouders toe dus gewoon gaan
je ouders komen er niet achter dat je daar geweest ben en ook niet waarvoor
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image