Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Homo's en lesbo's in een hokje?

Ik zat net ff op tv naar de Canal pride te kijken en daarbij vroeg ik mij af, wie plaatst wie nou in een hokje? zijn wij hetero's dat? Of zijn dat deze homo's en lesbo's zelf door zichzelf zo te manifesteren? Wat ook opviel dat er dan onderling dan ook nog eens allemaal hokjes zijn, christelijke homo's, sportende homo's, verstandelijk gehandicapte homo's enz enz. Nu heb ik zelf geen enkel probleem met homosexualiteit maar ik vraag met dit nu wel serieus af, wie plaatst wie hier nu in een hokje?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Homo's worden vaak in een hokje geplaatst door niet-homo's. Als reactie daarop krijg je soms juist extreme uitingen.
Ik weet niet wie "wij hetero's" zijn want er zijn ongetwijfeld ook homo/bi/lesbo/weetikveel-GV'ers, maar men gaat net zoals jij nu vaak uit van het 'standaard is men hetero'. Dat klopt niet. Net zoals het niet klopt dat alle homomannen krijsende travestieten zijn of zwaarbehaarde leernichten (maar die krijgen natuurlijk wel veel meer aandacht dan een gemiddelde homo).
Canal Parade is een feest als hoogtepunt van de Gay Pride, uitbundig, doldwaas, excentriek - net zoals carnaval dat is bijvoorbeeld.
En ja, al die verschillende groeperingen, dat is om te laten zien 'ook in deze groep komen homo's etc voor'.
Al vraag ik me wel af op welke boot je zou moeten stappen als zwarte joodse hoogbegaafde gehandicapte homo ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Denk dat onbewust iedereen wel in hokjes denkt al is dat niet de juiste manier, maar het begint al in de media en we doen er allemaal aan mee toch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn nou eenmaal mensen die graag zichzelf en anderen in een hokje plaatsen. Ik heb een hokjesplaatser als partner. Die roept gewoon zo op straat, nou dat is echt een homo, of dat is een marokkaan of dat is een jood. Ik zie die dingen niet eens. Ik denk dat het hokjesdenken veiligheid en duidelijkheid geeft. Er zijn veel mensen die zo denken en die plaatsen anderen in een hokje en passen er zelf ook met veel plezier in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hetero's mogen zichzelf 365 dagen per jaar laten zien zoals ze dat zelf willen: vrouwen hooggehakt, dik opgedirkt, superkort rokje, of juist elegant, smaakvol. Mannen stoer en macho, net in het pak, noem het maar op.
Kussen en flirten in het openbaar is volkomen normaal voor hetero's. Eens flink uit je dak gaan op zaterdagavond, gillen en gek doen, je laten versieren waar iedereen bij is, het is niet meer dan normaal.

Homo's hebben 1 dag per jaar ook een dag dat het mag.
Ze mogen zichzelf een paar uur laten zien, zoals ze dat leuk vinden, en waar ze diep in hun hart trots op zijn: Leernicht, travestiet, stoere lesbo, christen en toch trots om daarbij homo te zijn, sportief en toch homo, gehandicapt en toch homo etc.
1 dag.
Morgen zijn ze weer gewoon Henk uit Appelscha en Anneke uit Schiedam. Want ze hebben hun ene dag 'ik ben trots op wie ik ben' er weer opzitten voor een jaar.

En nu vraag ik jou nog eens: Wie plaatst wie in hokjes?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie heel die gay pride eerlijk gezegd, niet zitten. Iedereen mag zijn wie die is, maar om nu die homosexualiteit zo te afficheren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heb ik van een (homo) meneer van de organisatie die geinterviewd werd op de tv bij de gay pride.
Die "hokjes"zijn bewust gekozen voor de gay pride. Dit hebben ze gedaan om de bevolking te laten zien dat homosexualiteit in alle lagen van de bevolking voorkomt en over de hele wereld. Zo kan je in een opslag zien wie die persoon achter de homosexualiteit is. Dit omdat ze dus in die hokjes geplaatst zijn. Het is de bedoeling dat er niet alleen gedacht wordt"dat is een homo of lesbi"maar ook te laten zien op welke boot, dus wie die persoon is, zit.
Dus de organisatie ( of de homsexuelen zelf) hebben zich op die dag bewust een hokje geplaatst.

Zulke hokjeplaatsingen heb je ook bij tv programma's. Er is bijvoorbeeld een iq show met allemaal verschillende beroepen en thema's in de zaal. (Ik weet de naam niet meer). Er zijn er nog meer maar ik weet de namen niet meer. Dus het komt niet alleen bij homosexuelen voor.

Volgens mij is het gewoon een manier om een korte en heel beperkte indruk te geven van de persoon die daar staat en/of mee doet aan iets.

Hokjes denken komt heel veel voor als je er op let en ik denk ook niet dat het ooit weg zal gaan uit de maatschappij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing