Is sex belangrijk/essentieel voor een goede mentale gezondheid?
Ik leerde ooit een oude Ierse man kennen met wie ik nogal vergaande gesprekken had. Hij zei ooit: 'Well, if you don't get your basics right...'. Ik vroeg hem wat hij bedoelde met mijn 'basics'. Hij zei: 'Well, healthy food, sleep, and sex.' Ik vroeg hem toen waarom sex essentieel was maar ik heb het eigenlijk niet zo goed begrepen.
Ik ben intussen 49 en ik heb momenteel geen (seksuele) relatie. Enkel wat oppervlakkige vriendschappen met vrouwen. Ik heb vanaf mijn 25ste ongeveer wel altijd in een (seksuele) relatie geweest, met verschillende vrouwen (niet terzelfdertijd, maar gewoon relatie na relatie). Nu ben ik al enkele jaren vrijgezel. Ik heb zelf zo een beetje het gevoel dat het een heel gedoe is, een vriendin zoeken, 'committed zijn'... Ik heb wel seksuele verlangens als ik op straat (voor mij) aantrekkelijke vrouwen zie, maar ik heb in mijn relaties ook vastgesteld dat die seksuele verlangens er ook zijn als ik al in een relatie ben (en dan dus ook naar andere vrouwen toe, wat mijn partner dan doorgaans niet zo gezellig vond). Dus ik zie mezelf ook niet weer eens een vrouw het hof maken om haar uiteindelijk voor mij te winnen, wetende dat ik mijn aantrekking tot andere vrouwen niet kan elimineren en ook geen zin heb om de hele tijd toneel te moeten spelen (doen alsof mijn partner de enige is die ik aantrekkelijk vind).
Ik weet dus soms niet of ik er nu wel of niet onder lijdt dat ik geen seksuele betrekkingen heb. Misschien lijd ik eronder zonder het te beseffen.
Goeievraag kan algemene antwoorden geven op algemene vragen; maar jij hebt iemand nodig die jou helpt met JOUW persoonlijke vragen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.