Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Ik heb zelf (nog) wel geen operatieve prostaatingreep hoeven te krijgen, maar ik weet hier uit eigen ervaring toch wel wat over te zeggen. Ik had als wat ou, ik bedoel rijpere man soms al wel het bekende moeilijker plassen. Daarom gebruik ik nu al jaren dagelijks een capsule Combodart, ook wel Duodart genaamd: een combinatie van dutasteride en tamsulosine, om de prostaat op een andere manier wat te verkleinen en anderzijds om de spieren in de prostaat wat te verslappen. Zodat het plassen gemakkelijker verloopt en een verdere ingreep nog niet nodig is. Ik heb dus een soort van medicinaal opgewekte prostaatverkleining.

Een bij-effect hiervan was (tot mijn aanvankelijk grote verbazing) het droog klaarkomen. Maar toen ik de bijsluiter nog eens goed ging nalezen, stond die bijwerking er ook gewoon in. En de verklaring is inderdaad dat er wél een spermaverplaatsing opgewekt wordt (het gevoel van klaarkomen merk je ook nog even goed), maar dat sperma neemt de weg van de minste weerstand en verdwijnt de blaas in (je ziet er later ook niets meer van terug).

Het gevoel daarbij van het klaarkomen zelf is voor mij onveranderd. Er is bij mij ook niemand die zich benadeeld hoeft te voelen (uitgezonderd de fabriek van het wc-papier, want ik hoef vaak weinig tot niets op te vangen). Afhankelijk van o.a. de mate van opwinding komt er soms nog best wat uit (een condoom voortaan weglaten is geen goed idee!), maar dan toch met wat minder kracht, en soms ook niets.

Voor mij is het gevoel niet echt veranderd. Ook de sexuele ontspanning daarna is hetzelfde, net alsof je met uitwendige spermaproductie klaargekomen bent.
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing