Heb ik te maken gehad met aanranding?
Ik wil dit even kwijt in de hoop dat ik meer antwoorden krijg, ondanks dat ik een beetje moeite heb om mijn verhaal te delen.
In mijn jeugd heb ik heb een hechte band met mijn ouders ontwikkeld. In mijn opvoeding werd mij altijd herinnerd dat alles voor mij uit liefde werd gedaan. Affectie speelde een grote rol. Ik ontving als kind veel knuffels en kusjes, vooral van mijn vader. Maar ik herinner mij ook momenten waarin hij het fijn vond om mij op intieme plekken (billen/borsten) te aaien/strelen (met kleren aan). Ik had er destijds geen problemen mee, was nog maar een kind (4/5 jaar) en dit ging langer door. Ook herinner ik mij momenten dat hij soms in broek zat kietelen. Op oudere leeftijd heb ik het wel eens met mijn moeder erover gehad en zij vertelde mij vaak dat het normaal is en dat hij nooit verkeerde bedoelingen had, “hij toonde liefde op een andere manier.”Ik weet zelf wel zeker dat dit niet uit seksuele behoeftes waren. Maar toch vind ik het beschamend om eraan terug te denken...
Ik heb nichtjes (3/4 jaar) waar hij hetzelfde gedrag vertoont, maar net iets minder erg (aaien op de billen, in t shirtje gluren, kusjes) zelfs een keer onder het rokje strelen.Ik schaamde me dood. Niemand zei er wat van. Ik denk zelf dat dit met cultuurte maken heeft en waar mijn familie is opgegroeid, dat dit niet zo erg wordt gevonden. Maar tochheb ik ersteeds moeite mee als ik zijn gedrag terug zie.. Ikdenk soms dat hijhet expres doet om mij te stangen
Is er sprake van aanranding?
Als je denkt dat het gebeurt om jouw te stangen, reageer dan openlijk, maar niet in het bijzijn van het kind.
"Je weet heel goed dat dit pedofiele aanranding is."
Nee blijkbaar niet anders zou de vrager de vraag niet stellen. Ook juridisch is het een mijnenveld. Artikel 246 Sr noemt als dwangmiddelen niet alleen geweld en bedreiging met geweld, maar ook (bedreiging met) ‘andere feitelijkheden’. Een voorbeeld van zo’n feitelijkheid is psychisch of fysiek overwicht. Volgens vaste jurisprudentie kan het bestaan van dwang echter niet enkel worden afgeleid uit het bestaan van een afhankelijkheidsrelatie en daarmee verband houdend psychisch overwicht. Zo’n afhankelijkheidsrelatie en psychisch overwicht zegt iets over de beïnvloedbaarheid, maar zegt op zichzelf niets over de mate waarin het slachtoffer onvrijwillig handelt. Wil men daarover meer duidelijkheid krijgen dan moet worden gekeken naar factoren die binnen die afhankelijkheidsrelatie eenduidig wijzen op onvrijwilligheid. Uit de gebezigde
https://www.zedenadvocaat.nl/ontucht-feitelijke-aanranding-246-sr/
Los van of het aanranding of wat dan ook is, het is volgens ons (Nederlands) huidige normen en waarde onacceptabel (ontucht) en strafbaar.
https://blog.legaldutch.nl/sinterklaasfeest-juridisch-mijnenveld/
In je reactie suggereer je dat een meisje van vier zich wellicht vrijwillig de billen en borsten laat strelen door haar vader. En dat er dus in juridische zin mogelijk geen sprake is van aanranding. Dat lijkt me heel erg sterk. Ik denk ook niet dat dit voor vraagsteller het punt is en ik heb het dus ook niet nageplozen in wet en jurisprudentie en ik heb me dus ook niet aan een antwoord gewaagd. Maar in menselijke en taalkundige zin is het nmm zeker wat we met "aanranding" bedoelen. En ik lees tussen de regels van de vraagsteller dat zij dat ook zo ziet.
Ik denk niet dat we hier om dezelfde reden zitten. Voor jou is het al een klare zaak, ongeacht de definities en wetboeken. Zodra de vrager woord "aanranding" plaatst in een vraag hebben we een juridische term.
"Maar in menselijke ..."
Kijk dat is dus het probleem. Waarom spreekt een vrager al van een juridische term als deze het menselijk uitgelegd wil hebben?
"Dat lijkt me heel erg sterk."
Het is niet zo dat als het geen aanranding is, het niet iets anders strafbaars kan zijn. Vandaar dat de vrager een bekende vraagfout maakt. Deze doet een suggestie ipv een open vraag. Voor de betere vraag zie: https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/648833/strafbaar-vader-dochter-kleding-betast/ nu is het volledig open OF de feiten strafbaar zijn, en onder welke noemer.
Als de vrager het menselijk had willen weten en niet is geïnteresseerd in de juridische kant van het verhaal had de vraag beter geweest:
"Was dat wat mijn vader deed "verkeerd", of onwenselijk gedrag?"
Herinner jij je niets meer van die tijd dan? Ik ben 34 en ik heb zeker nog wel wat herinneringen van die tijd. Kleuterschool en onze eerste hond. Paar dingen ook nog van de peuterspeelzaal. Logeren bij een vervelende oom. Hard vallen tegen het gasfornuis omdat ik met mijn stoel zat te wippen. Vakantie in Ommen. Verdwalen op een camping in Hoenderloo omdat ik stiekem weg gelopen was (werd de omroep installatie gebruikt!)
Ik vind van wel. En wat hij nu doet bij jouw nichtjes?
Respectloos, en jij en je familie staan het gewoon toe, en dat maakt jullie even erg als hem.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.