Is pedofilie een geaardheid net als homofilie?
Ik heb over deze vraag heel erg ruzie gehad met iemand.
Ik zei namelijk dat een pedo net als een homo er niets aan kan doen. Een homo valt op iemand van zijn eigen geslacht en een pedo valt op kinderen.
Het is geen ziekte en je kan het dus niet genezen. Iemand IS zo.
Die persoon met wie ik ruzie kreeg vind dat ik het dus goedkeur. Want hij zegt dat een homo normaal is en een pedo is ziek.
Ik zei dat het pas iets uit maakt als de pedofiel er iets mee gaat doen. En dat straffen dan geen zin heeft. Omdat je het gedrag niet kan genezen.
Toen had ik het natuurlijk helemaal gedaan. Dus ik keurde het goed en ik wilde het onbestraft laten.
Laat ik er even bij vermelden dat dit niet het geval is. Ik keur het niet goed, en de straffen...welnu als je het niet kunt genezen, moet je er maar voor zorgen dat het niet meer KAN.
Iemand die dat wel heeft, is pedoseksueel.
(niet elke ziekte is te genezen)
Zolang de oorzaak niet bekend is is er eigenlijk weinig met enige zekerheid over te zeggen,
http://www.nemokennislink.nl/publicaties/is-homoseksualiteit-wel-aangeboren
(over homoseksualiteit is veel meer onderzoek en ook daarbij hebben ze eigenlijk geen idee)
Je kunt pedofilie ook zien als een ongeneeslijke ziekte, net alsof iemand zonder benen geboren is (aangeboren, ongeneeslijk, etc). Overigens zijn er wel redenen om te denken dat pedofilie een aangeboren afwijking is, waarbij mensen inderdaad niet anders kunnen. Maar wat inderdaad veel belangrijker is: Hoe zorg je er voor dat een pedofiel geen schade aanricht? Juist omdat het (waarschijnlijk) ongeneeslijk is, kom je al snel uit op een gesloten inrichting.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aandoening#Oorzaken
Dat noemen we een handicap (maar dat zal je ook wegzetten als een semantische discussie gok ik) En de discussie gaat niet over semantiek, maar over iets principieels. Namelijk; kan je het een pedofiel kwalijk nemen, dat hij op kinderen valt? Hoe je zijn of haar afwijkende seksuele aantrekking noemt is juist belangrijk. Als het hetzelfde is zoals homoseksualiteit waarvan we ook aannemen dat dat geen bewuste keuze is, is het wel vreemd om zoals de discussiepartner van Heervoldemort dat lijkt te doen het Heervoldemort kwalijk neemt het voor dat punt op te nemen voor pedofielen. Als het namelijk een bewuste keuze is om seks met kinderen te gaan hebben dan hebben we met wat anders te maken. Homoseksuelen hebben er jaren voor gestreden om hun afwijkende seksuele voorkeur niet meer als ziekte bestempeld te krijgen. Als jij je hele leven enkel op blonde vrouwen zou vallen, dan noem je dat toch ook niet ongeneeslijk ziek, "Maar wat inderdaad veel belangrijker is"
Is helemaal geen punt van de discussie, dat halen mensen in de reacties er bij.
Heervoldemort ging het erom dat sraffen de voorkeur niet opeens verandert.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.