Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een erectieprobleem onstaan na een lange fietstocht?

Vorige week heb ik een aantal dagen iemands racefiets geleend, met een smal, lang zadel, en het hele weekend heb ik aardig wat kilometertjes gemaakt.

Ik merkte al de 2e dag dat ik 'zadelpijn' had. Mijn penis was totaal verdoofd en bij het plassen brandde het helemaal. Ik zat op de fiets vrij ver voorover en leunde flink op mijn 'zaakje'.

Dat branderige gevoel is gelukkig over gegaan, maar ik heb sinds een week geen spontane erecties meer en bij opwinding een hele slappe erectie.

Seks is er niet bij, want mijn penis is nog vrij ongevoelig voor prikkeling. Het duurt aardig lang voordat het orgasme komt omdat er zo weinig prikkelingen zijn.

Ik fiets normaal nooit op een racefiets en ik hoop dat deze 'erectie-stoornis' weer over gaat, hopelijk weet iemand hier meer van. Op internet kan ik er niet veel over vinden, in ieder geval niet in dit verband 'Zadelpijn > erectiestoornis'

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Langdurige druk op de zenuwen naar de penis, door het lang zitten op een zadel kan de oorzaak zijn. Ga hiermee naar je huisarts, waarschijnlijk is dit wel te verhelpen of kan hij/zij je vertellen hoelang dit ongeveer gaat duren.
https://www.patient1.nl/encyclopedie/erectiestoornissen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is een probleem dat helaas wel vaker voorkomt. De zenuw van en naar de penis (de nervus pudendi) loopt bij het het perineum (het gebied tussen de anus en scrotum) vrij oppervlakkig onder de huid. Door lange tijd op een smal zadel te zitten raakt de zenuw bekneld tussen het zadel en de botten van het bekken. Doordat de zenuw bekneld zit raakt deze helemaal verdoofd.
Aanvankelijk komen er tintelingen (zoals bij een slapende voet bijvoorbeeld) over het perineum, scrotum en penis. Als dit langer blijft bestaan dan raakt de zenuw verder verdoofd en kan het gevoel in het schaamgebied helemaal wegvallen.
In extreme gevallen kan de zenuw uiteindelijk zelfs afsterven; dit is gelukkig zeer zeldzaam.

Als deze zenuw verdoofd is geraakt dan is het zeker te verwachten dat er erectieproblemen optreden. De nervus pudendi is de zenuw die de erectie verzorgt; als deze niet meer werkt treden erecties dus niet meer (of erg moeizaam) op. Het ontbreken van gevoel in de penis maakt het in stand houden van een erectie lastiger. Eventuele zorgen hierbij helpen natuurlijk ook niet mee.

Over het algemeen trekt de verdoving spontaan weer weg in een aantal dagen; een heel precieze periode zal niemand kunnen geven. Als de klachten na een week nog bestaan is het wel goed om de huisarts te bezoeken; zoals gezegd is er een (zeer kleine!) kans op blijvende schade. Overigens kan dit soort schade dan niet meer hersteld worden...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan zeer zeker, alle wielrenners hebben er last van ook dames.
Maar er is een oplossing, speciale zadels, waarbij de edele delen niet belast worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing