Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik neem mijn pil door maar moet ik dan een map nemen?

ik neem mijn pil door zodat ik mijn menstruatie niet zou krijgen maar kan ik dan ook zwanger geraken? Mijn vriend zei dat ik achter de morning after pil moest gaan maar kan ik dat wel nemen in combinatie met de pil?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Niet nodig, zeggen ze. De pil doorslikken beinvloedt de werking niet. Zie: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zwangerschap/32495-zwanger-worden-terwijl-je-de-pil-slikt-is-het-mogelijk.html. Je kan het voor de zekerheid ook even vragen bij de apotheek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee joh, MAP is nergens voor nodig als je de pil slikt. Niet doen hoor, dan krijg je een hele hoop hormonen binnen terwijl het nergens voor nodig is.

De pil lang doorslikken maakt hem eigenlijk veiliger, omdat je zelfs bij het vergeten van een paar pillen dan nog beschermd bent (mits je lang genoeg slikt). De regel is dat je beschermd bent met de pil als je hem minimaal 21 dagen achtereen slikt. Langer mag, korter niet. De stopweek mag maximaal 7 dagen zijn om beschermd te zijn tegen zwangerschap. Korter mag, maar langer niet. Als je je aan die regels houdt, ben je gewoon beschermd tegen zwangerschap.

Stel dat je de pil al zes weken achtereen slikt en je vergeet er een paar, dan telt dat tot zeven dagen gewoon als stopweek en ben je alsnog beschermd. Maar als je net een stopweek hebt gehad (minder dan 21 dagen geleden) en je vergeet er een paar, dan ben je mogelijk (afhankelijk van de week van de strip waarin je zit en hoeveel pillen je vergeten bent) niet meer beschermd. Dus zoals ik al schreef: eigenlijk wordt de pil alleen maar veiliger van langdurig doorslikken.

Toegevoegd na 8 minuten:
Overigens: de morning-after pil werkt door de eisprong uit te stellen. Als je de pil slikt (minimaal 21 dagen en maximaal 7 dagen stop) dan heb je helemaal geen eisprong. Alleen al om die reden is het onzinnig om de MAP te nemen als je de pil slikt. Als je nu ziek bent geweest (overgeven, diarree) of als je hem niet juist slikt (minder dan 21 dagen achtereen, of te lange stopweek) dan is het een ander verhaal, maar als dat niet het geval is, heb je niets aan de MAP wanneer je ook al de pil slikt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing