Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet ik me laten testen op SOA?

Hallo iedereen
Ik heb 2 nachten geleden voor het eerst seks gehad. Ik ben 16 jaar en het was met een vriendin van mijn beste vriend.
Het was haar 3e keer en ze neemt de pil.
We hebben geen condoom gebruikt dus ik stel er me wel vagen vij....
Hoeveel kans heb je op 16-jarige leeftijd op een SOA?
Moet ik me echt laten testen?
Mijn ouders mogen het in geen geval
Weten!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

de leeftijd die je hebt heeft niks te maken met de hoeveelheid kans op een soa. je zult je echt moeten laten testen als je wil weten of je een soa hebt. mensen die zo'n test afnemen bij de ggd (en ook de huisarts) hebben zwijgrecht en zullen alles wat je met hun bespreekt voor zich houden en niet verder vertellen.

de pil beschermt niet tegen soa's, alleen (wanneer goed ingenomen) tegen zwangerschap.

heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet de leeftijd maar wel het gemiddelde aantal beperkte partners maakt de kans wel wat kleiner, maar zekerheid heb je dan natuurlijk niet. Gebruik in het vervolg dan toch maar een condoom als je merkt dat je achteraf je toch wel zorgen maakt. Doe samen een test (gewoon doen) en dan kan je daarna vrolijk 'zonder' verder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals anderen ook al zeggen is de kans op een SOA niet afhankelijk van je leeftijd; ook de pil doet niet ter zake aangezien die niet beschermt tegen SOA's.
Het aantal onbeschermde seksuele contacten doet wel ter zake; hoe meer hoe groter de kans op een SOA. Bij jou is dat nu dus één en bij je vriendin drie; dat zijn er niet veel en dus is de kans op een SOA niet zo groot.

Toch zou ik zeggen dat het testen een goed idee zou zijn; al was het maar voor je eigen gemoedsrust.
Je zult wel nog even moeten wachten met testen. Zo op je verhaal zou je alleen getest moeten worden op chlamydia en gonorroe. Gonorroe heeft een incubatietijd van 1 dag tot 3 weken en chlamydia van 1 dag tot 5 weken. Testen heeft pas zin als de incubatietijd verstreken is, of als je klachten hebt. Dat betekent dat je tot 5 weken na de onbeschermde seks moet wachten met testen. Als je voor die tijd klachten krijgt van afscheiding of pijn bij plassen kan je al wel eerder testen.

Tot die tijd is het wel zo verstandig om het wel safe te doen. Als jullie je dan beiden tegelijk laten testen en beiden geen SOA blijken te hebben kunnen jullie daarna veilig onbeschermd verder gaan. Dat is als ik aan mag nemen dat jullie beiden alleen seks met elkaar hebben en niet met nog andere mensen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Je ouders zullen er niet achter komen, tenzij je het hen zelf vertelt. Je huisarts heeft immers een beroepsgeheim.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing