Ben ik misbruikt?
Toen ik tussen de 4 en 6 jaar oud was speelde ik weleens bij een vriendinnetje van school. Tijdens deze 'speelmiddagen' zaten we op haar kamer en speelde we "vader en moedertje". Dit ging onder lichtelijke dwang vanuit haar. Zonder verder te veel op eea in te willen gaan, komt het erop neer dat zij bepaalde handelingen bij mij heeft uitgevoerd, waaronder het binnenduwen van speelgoed in mijn vagina.
Nu, 25 jaar later, worstel ik al jaren met gevoelens van viesheid, schuld, en heb ik depressieve klachten.
Ik snap heus wel dat het niet normaal is dat iemand zoiets bij je doet, maar dit was eveneens een kind in die tijd! Daarnaast kan ik me herinneren dat ik sommige dingen best fijn vond, maar absoluut niet alles want sommige dingen deden ook gruwelijk pijn.
Ik heb me jarenlang vies en onwaardig gevoeld en heb het nooit aan iemand verteld. Nu weet ik niet goed of, en zoja hoe ik ermee naar buiten moet komen zodat mijn naasten misschien iets meer snappen van hetgeen er in mij omgaat. Stel ik me aan? Valt dit onder seksueel misbruik? En heeft iemand tips over hoe ik dit bijvoorbeeld het beste aan mijn ouders kan vertellen?
Bedankt alvast.
IK snap dat dit moeilijk voor je is maar ik denk dat dit voor jou toch het beste is. Je moet hier niet langer mee rond blijven lopen.
En het aan je ouders vertellen lijkt mij ook een goed idee. Die hebben waarschijnlijk al lang in de gaten dat er iets met je aan de hand is en zij zullen je vast wel willen steunen. Ik vind ook niet dat je je aanstelt, je hebt hier nog steeds last van en dat al 25 jaar lang. Dat is niet niks.
De vraagstelster is gewoon in een situatie gekomen waarbij haar vriendinnetje zich afkeerde tegen haar eigen misbruik, door macht op haar uit te oefenen.
Tis vervelend voor je, maar het lijkt alsof je er nog goed vanaf bent gekomen. Ga maar eens praten met iemand.
Dat het buurmeisje nadeed wat haarzelf overkwam of wat ze bij een ander zag gebeuren (broer/zus?) is 99,99% zeker wat mij betreft want een kind bedenkt dit niet zelf.
Wat is nu? waar loop je nu tegenaan? En staat dat echt in verband met deze ervaring?
Na je 4e jaar heb je nog allerlei levenservaringen opgedaan, overtuigingen overgenomen en in je denken en voelen geconditioneerd geraakt.
Dus je kunt nooit zeggen; ‘dit komt door dat’... want degene die je iets aandeed is ook iets aangedaan, was onwetend, is ook slachtoffer etcetra, en die dader was ook weer slachtoffer.
Er is pijn in de wereld en dit verspreid zich, zo werkt dat nou eenmaal. En waar de allereerste oorzaak was, dit is niet te traceren. Vooral kinderen, ze zijn onschuldig… en laat dit ook alsjeblieft zo zijn..
Als de motivatie er is, werk aan jezelf, aan je opgedane ervaringen.. en probeer het niet alleen een naam te geven en aan te wijzen wie en hoe en waarom.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.