Kan men een evenwichtig, mentaal en fysiek gezond leven leiden zonder seks?
Omdat mijn partner geen seks meer wil (we zijn allebei pas 41) en het niet komt door mij of omdat ze niet meer van me houdt, en dit al een paar jaar gaande is, vraag ik me af of ik deze situatie nog wel langer kan dragen. Het dilemma bestaat er nu in ofwel te blijven en het te accepteren of toch maar een andere partner te zoeken omdat ik vrees dat ik dit niet meer kan dragen.
6.8K
6.8K keer bekeken
Ritsuka
11 jaar geleden
Het is geen primaire levensbehoefte, dus je overleef het wel, maar ik kan mij voorstellen dat je deze situatie niet zo prettig vind.
Is er een reden dat je partner geen seks meer wil? Doet het pijn? Is de zin weg? Speelt er iets anders?
Is er een reden dat je partner geen seks meer wil? Doet het pijn? Is de zin weg? Speelt er iets anders?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze zegt dat ze het ook niet weet, dat het niks met mij te maken heeft en dat het misschien een mentaal probleem is. Maar ik vind het ook stom om het te zien als een mentaal probleem. Ik vergelijk het met eten. Als je iets niet lust, ga je daar ook niet voor naar een psycholoog met als doelstelling het uiteindelijk toch te lusten. Dus ik wil haar daar ook niet langer mee lastig vallen. Het is duidelijk, al bijna 2 jaar, dat zij seks niet leuk vind en mogelijk ook nooit gevonden heeft (ik heb in het begin van onze relatie altijd een gevoel gehad dat ze aan het faken was). Ze is van Japanse oorsprong en ik las al vaker dat de Japanse jeugd nauwlijks geïnteresseerd is in seksualiteit. Zij is intussen ook al niet meer jeugdig, dus het kan zijn dat het heel normaal is, in plaats van een mentaal probleem. Dus daar zoek ik het dan ook niet verder uit, het is iets dat vaststaat. Het enige wat ik me nu afvraag is of ik, die altijd al zowat geobsedeerd is met seks, me hier nog langer kan in vinden. Ik ben bang dat het tot een mentaal probleem zal leiden (voor zover het dat nog niet is) bij mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoeft dit m.i. echt niet als een gegeven te zien hoor. Zij weet het ook niet, zegt ze. Dat wil nog niet zeggen dat ze het ook niet wíl weten en dat het haar niets kan schelen dat jij het hier zo moeilijk mee hebt. Praten jullie daar wel over samen?
Binnen de psychologie is het zo dat we iets pas als "stoornis" beschouwen, of pas gaan behandelen, als het leidt tot problemen in iemands leven. Dus echt beperkingen geeft, of dat iemand eronder leidt. In jouw parallel met het eten hangt het er dus maar vanaf hoe ernstig dat probleem is: als je gewoon een paar dingen niet lekker vind, is er natuurlijk niets aan de hand. Maar als je echt bang bent voor bepaald eten, of als je zó weinig lust dat je niet voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, kan er wél sprake zijn van een probleem. En dat kan vaak ook wel degelijk behandeld worden.
Als jouw vrouw gewoon geen zin heeft in seks en het haar ook niet interesseert dat jij daarmee zit en ze ook geen interesse heeft om te onderzoeken of ze kan leren om van seks te genieten, dan is het voor haar inderdaad geen probleem en zal ze waarschijnlijk daar ook niets aan willen doen. Maar weet je dat dit zo is bij haar, of heb je daar nog nooit echt uitgebreid over gesproken? Wat vindt zij ervan dat jij hieronder lijdt? Doet dat haar iets?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier 2 namen van 2 sex experts, die de moeite waard zijn om te onderzoeken.
Het kan best zo zijn dat zij geen interesse heeft omdat zij nooit het leuk gevonden heeft.
Zelf zal ze ook moeten gaan ontdekken.
Betty dodson. And jason julius.
En als speeltje kan je deze introduceren. Eroscillator
Deze kan je tijdens penetratie gebruiken. Zodat zij ook het gevoel ervaart.
Ik heb hem zelf nog niet maar schijnt geweldig te zijn.
Het kan best zo zijn dat zij geen interesse heeft omdat zij nooit het leuk gevonden heeft.
Zelf zal ze ook moeten gaan ontdekken.
Betty dodson. And jason julius.
En als speeltje kan je deze introduceren. Eroscillator
Deze kan je tijdens penetratie gebruiken. Zodat zij ook het gevoel ervaart.
Ik heb hem zelf nog niet maar schijnt geweldig te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je Mobie, maar je hebt er geen idee van. Stel je jouw suggesties eens voor als je in een bejaardentehuis voor een stokoud vrouwtje staat dat ziek in bed ligt en haar partner zegt dat ze tegenwoordig geen zin heeft in seks. Zo sterk is het bij mijn vriendin. Eigenlijk is dat nog de beste vergelijking. Iedereen zal het ermee eens zijn dat we niet naar een seksuoloog gaan met zo iemand, of haar speeltjes aanreiken, het is gewoon absurd, en zo voelt het ook bij mijn vriendin, het idee om seks te hebben is bijna net zo absurd geworden, het is gewoon ondenkbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klinkt inderdaad heel sterk. En het is waar dat sommige mensen echt totaal niet warm of koud worden van seks, waarschijnlijk omdat ze 'gewoon' zo zijn. Denk aan aseksualiteit. Hoewel het altijd belangrijk is om andere oorzaken te onderzoeken en een onderscheid te maken tussen bijvoorbeeld een seksuele aversiestoornis of stoornis van verminderd verlangen, waar ook medische oorzaken voor kunnen zijn.
Ik vroeg het al eerder, maar heeft ze nooit enige interesse gehad in seks, of is het haar later als het ware tegen gaan staan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geloof dat ze het nooit heeft gehad. Ze wou wel heel graag een kindje, en dat is er dan ook op natuurlijke manier gekomen. Maar sindsdien, nu 2 jaar geleden, is het absoluut nul geworden. Ze deed het enkel daarvoor, niet omdat ze het leuk vond, althans zo lijkt me.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou kunnen. Al is het wel zo dat het ook een normaal verschijnsel is dat jonge ouders (en dan vooral de vrouwen vaak) minder zin krijgen in seks. Waarschijnlijk is dat ook wel deels fysiologisch (hormonaal, in dit geval) omdat het eerst nodig is dat er aandacht gaat naar het grootbrengen van het kroost, en het opnieuw voortplanten minder belangrijk is. Bij mannen zit dat anders in elkaar, die hebben wat meer de natuurlijke drive om zoveel mogelijk hun genen te verspreiden, zeg maar. Anderzijds is het ook logisch, want een klein kind kost heel veel energie en dan heb je even wat minder zin in seks. En voor sommige vrouwen is het moeilijk om na de bevalling en alle zorgen voor het kindje zichzelf ook weer als seksueel wezen te gaan zien. Vlak na een bevalling (of evt. keizersnede) heb je daar natuurlijk al helemaal geen zin in, maar ook daarna moet je soms weer leren om aan je eigen behoeften en plezier te mógen denken, en dus even een moment niet alles voor je kindje te doen. En tenslotte hebben jonge ouders soms moeite met het hebben van seks "waar de baby bij is" - zelfs als die bij wijze van spreken aan de andere kant van het huis ligt te slapen.
Of dit bij haar meespeelt weet ik natuurlijk niet. Maar het kan wel degelijk de moeite waard zijn voor haar om te ontdekken of zij kán genieten van seks. Sommige vrouwen vinden er 'niks an' omdat ze gewoon nooit geleerd hebben om te genieten, om bijvoorbeeld een orgasme te bereiken, of omdat er sprake is van valse schaamte. "Er nooit interesse in hebben gehad" kán betekenen dat ze gewoon van zichzelf een hele lage seksdrive heeft, maar dat hóeft niet.
Is er al gekeken naar medische oorzaken? Gebruikt ze misschien medicatie? Ook dat zijn dingen die allemaal mee kunnen spelen. Ik ken iemand die tot haar 26e ofzo nooit enige interesse had in seks, totdat ze aan de pil ging en ze ineens seksueel 'wakker' leek te worden en bij wijze van spreken overal potentiële sekspartners ziet. Ze heeft een hormoonstoornis, die waarschijnlijk ook invloed had op haar seksdrive. En zo zijn er meer mogelijke oorzaken, waarvan het de moeite waard kan zijn om te onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
k vind trouwens wel dat als je samen een kindje hebt, je de morele plicht hebt om in elk geval te zoeken naar oplossingen waardoor je toch bij elkaar kunt blijven. Let wel: ik zeg NIET dat die plicht inhoudt dat je ten allen tijde bij elkaar moet blijven, maar wél dat je de mogelijkheden moet uitzoeken. Ik begrijp echt wel dat leven zonder seks voor sommige mensen (en waarschijnlijk vooral voor veel verder gezonde mannen) echt niet te onderschatten is, maar je moet ook weer niet lichtzinnig denken over een scheiding en de impact die dat kan hebben op een jong kind.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.