Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

geeft een ochtenderrectie ook meteen aan dat je seksueel opgewonden bent?

Ik merk bij mijn huidige vriend dat hij vooral 's ochtends zin heeft in vrijen. In tegenstelling tot mezelf, want ik ben helemaal geen ochtendmens en moet eerst "tot leven" komen op mijn dooie gemak voordat ik ook maar tot iets in staat ben (ik krijg zelfs mijn ogen amper open het eerste half uur).
Hij wijdt dit aan zijn ochtenderectie en zegt dat dit het teken is van seksuele opwinding. Dit is evenwel de eerste keer dat ik dit ervaar. Maar misschien heb ik toevallig altijd "minnaars" gehad die anders waren dan de rest.

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Misschien iets om William James bij te halen? James veronderstelde dat bepaalde fysieke reacties die bij een emotie horen (bijvoorbeeld een snelle hartslag als je bang bent, rood worden als je boos bent, etc.) niet komen dóór die emotie, maar dat het andersom is: de emotie komt door die fysieke reactie. Door het waarnemen van die reactie vullen we zeg maar in welke emotie we hebben. Als je merkt dat je hartslag omhoog gaat, als de adrenaline door je lijf jaagt zodat je je opgefokt voelt, dan zou je door het opmerken van die lichamelijke veranderingen merken dat je boos bent. Ik geloof dat één van zijn argumenten hiervoor was dat bijvoorbeeld angst en boosheid ongeveer dezelfde fysieke reactie hebben, en dat dus de situatie daar omheen bepaalt of je angstig of boos bent. Dus als je een beer tegenkomt en daar hard voor wegrent en vervolgens merkt dat je hartslag en bloeddruk omhoog gaan, dan weet je dat je bang bent. Als je een gesprek voert met een collega die je niet mag en je merkt dezelfde fysieke reactie, dan concludeer je dat je boos bent.

Nu klopt deze theorie niet, maar soms is hij zeer bruikbaar: hyperventileren bijvoorbeeld wakkert paniek aan, en op basis van dit principe werken bètablokkers (middelen die de hartslag verlagen) zo goed tegen nervositeit: doordat de hartslag rustig blijft en de bloeddruk laag, hun handen niet trillen en ze niet zo'n droge mond hebben, vóelen mensen zich ook echt rustiger.

In parallel hieraan, kan ik me heel goed voorstellen dat sommige mannen een beetje geil worden van hun ochtenderectie. Natuurlijk is de ochtenderectie een puur fysieke reactie; elke gezonde man heeft meerdere erecties per nacht. Maar omdat normaal gesproken die erectie ontstaat doordat je zin hebt in seks, kan ik me voorstellen dat een man kan denken: "ik heb een erectie, dus ik ben vast heel opgewonden". Daarnaast roept het natuurlijk ook een associatie op, en hier zou een vorm van conditionering een rol kunnen spelen: na een erectie volgt regelmatig een orgasme, dus het zien van die erectie zal allicht bij mannen de zin in dat orgasme kunnen aanwakkeren. En tenslotte zou de gedachte een rol kunnen spelen: "ik heb nu toch al een erectie, nu kan ik er net zo goed iets mee doen". Dus ik snap de zin in ochtendseks van jouw vriend op zich wel, maar dat ligt niet puur aan die ochtenderectie, en het is ook niet zo dat elke man supergeil wakker wordt. Maar dat het bij sommige mannen wel de zin in seks aanwakkert, dat kan ik me zeker indenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een ochtenderectie wordt primair veroorzaakt door druk van de volle blaas op de prostaat.

Het gevoel van een (beginnende) erectie kan wel seksuele opwinding tot gevolg hebben natuurlijk, vooral als je nog naast je mooie vrouw ligt.

Dat die vrouw niet helemaal in de stemming is, is te begrijpen, maar voor de betreffende man wel een beetje jammer...

Naar de wc gaan helpt ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ochtenderectie is een puur lichamelijke reactie, heeft niets met opwinding te maken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is een spontane reactie die vaak meerdere keren in de nacht plaatsvind en aangeeft dat een man lichamelijk gezond is (geen erectiestoornis): http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ochtenderectie

Het is vooral op jongere leeftijd, in de loop der jaren word het vaak iets minder.
Ritsuka
12 jaar geleden
Als hij zin in sex heeft dan is zeker sprake van seksuele opwinding. En daarvoor hoef je niet per se je ogen te doen hoor!:-) Maak gebruik van gelegenheid zou ik zeggen. Of het in de ochtend, middag, s'avonds of s'nachts is altijd lekker en gezond vind ik.

Toegevoegd na 1 uur:
...je ogen open te doen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ochtenderectie is puur lichamelijk. Het wijst er niet op dat je opgewonden bent.

Overigens spreek je wel over een ochtenderectie, maar eigenlijk krijgt een man enkele erecties na elkaar gedurende de nacht, de eerste meestal rond een uur of 3.

Persoonlijk ervoer ik vroeger een ochtenderectie als een erectie waarmee ik 'onmogelijk' seks kon hebben. Als we hier toch zin in hadden dan wilde ik deze ochtenderectie altijd eerst laten weggaan om daarna opgewonden te raken en een nieuwe te krijgen.

De laatste jaren ervaar ik echter dat ons leven zo druk is geworden (de ziekte van deze tijd zeker?) dat spontane seks er gewoon zelden meer van komt en is het net alsof mijn lichaam me verteld: "kom je hebt nu toch een ochtenderectie, maak daar gebruik van want anders komt er weer niks van!"

Misschien is er iets gelijkaardigs met je vriend aan de hand? Misschien als je zelf meer initiatief neemt op de andere momenten van de dag dat hij er niet zoveel behoefte aan heeft bij het voelen van zijn ochtenderectie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken het. Hij wil werk van je maken terwijl je nog in halfslaap ligt. Ik heb toen een keer uitgelegd en mijn vriend begreep het wel. Ik denk dat een ochtenderectie een reactie is die te maken heeft met verhoogd testosteron dat juist in de ochtend piekt. Een man kan zichzelf helpen sorry voor als ik het wat cru uitdruk. Ik zou me in een verliefdheidsfase kunnen voorstellen dat het al vanaf de ochtend feest is maar in een bestendige relatie moet de een rekening met de ander houden. Ik heb me weleens afgevraagd of er vrouwelijke partners zijn die seks in half slaap over zich heen kunnen laten komen zonder betrokkenheid van hun kant, ik kan het niet maar dat is weer een volgende vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing