Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Er is nog nooit een kleintje.blijven zitten, over het algemeen kan het wel, anders zou het misschien een keizersnee worden, maar zou is aan verloskunde of hun vragen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het onzekere voor het zekere nemen en niet vaginaal bevallen. De kans dat je spieren van het perineum weer slap en slecht ondersteund zijn na de bevalling is aanwezig.. geen risico's nemen.

succes met je bevalling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vast wel. Maar het resultaat van de ingreep zal na een vaginale bevalling waarschijnlijk zo goed als teniet gedaan zijn, of zelfs meer dan dat.

Ik heb geen specifieke kennis van dit soort ingrepen, maar algemeen geldt bij verzakkingsoperaties dat geadviseerd wordt om deze pas uit te voeren bij een vervulde kinderwens. Niet zozeer omdat een bevalling niet mogelijk zou zijn, maar omdat bij een bevalling er zoveel druk op de bekkenbodem en bekkenorganen komt te staan, dat daarna opnieuw een behandeling nodig zal zijn.

Nu hebben verzakkingsoperaties en versmallingen van de vagina natuurlijk een ander doel, maar ze hebben gemeen dat uitgerekt weefsel bij elkaar wordt getrokken en dat de bekkenbodem wordt verstevigd, én dat ze meestal worden uitgevoerd omdat door leeftijd en/of bevalling(en) het weefsel is uitgerekt. Maar ik kan me zelfs voorstellen dat een eventuele verzakking of verdere uitrekking door een bevalling nadat al eens een operatie uitgevoerd is, zelfs lastiger te behandelen is dan wanneer er gewacht zou zijn met de operatie: uitgerekt weefsel kun je wel inkorten of verstevigen, maar het krijgt daarmee niet zijn elasticiteit terug. Opnieuw uitrekken kan daarom mogelijk nog grotere gevolgen hebben. Littekenweefsel is ook weer minder sterk, dus je hebt sowieso al een duidelijk zwakkere plek in weefsel waar dan veel kracht op komt te staan. Op internet zie ik bijvoorbeeld overgewicht, een rokershoest en jonge leeftijd staan bij de contra-indicaties voor een vaginavernauwing, dus ik ga er vanuit dat een niet-vervulde kinderwens dat in principe ook is. Bij een verzakking van bijvoorbeeld de baarmoeder geldt dat dus ook, daarbij worden alternatieve behandelingen (bekkenbodemtherapie en een steunpessarium) toegepast bij jonge vrouwen die nog een kinderwens hebben, en kan de verzakking operatief verholpen worden wanneer hun kinderwens vervuld is.

Maar zoals gezegd: ik heb geen specifieke kennis van deze ingreep, maar het lijkt mij af te raden om een dergelijke ingreep te laten doen als je nog een kinderwens hebt, en om kinderen te krijgen als je deze ingreep hebt laten doen.

Ik weet niet wat de achtergrond is van deze vraag, dus of je deze operatie hebt laten uitvoeren of overweegt het uit te laten voeren, of je kinderen wilt krijgen of zwanger bent, maar in alle gevallen raad ik je aan om dit soort vragen te bespreken met je behandelend arts. Die kan je precies vertellen wat de mogelijkheden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing