Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is aanraken van borst en buik net boven schaamstreek aanranding ook als je stopt als ze niet wil?

Toegevoegd na 6 dagen:
Ben vandaag bij politie geweest en daar kwam mijn verhaal bijna overeen met haar verhaal alleen had zij iets een andere versie en 2 getuigen. de politie gaat de pv van het verhoor naar of.v.justitie sturen. zal het tot een zaak komen??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Juridisch gezien is voor aanranding de aanwezigheid van dwang veel bepalender dan een daadwerkelijke aanraking. Zelfs zonder dat er sprake is van aanraking, zou er sprake kunnen zijn van aanranding, omdat het gaat om het dwingen tot het plegen of dulden van ontuchtige handelingen.

Iemand zomaar aanraken, zeker wanneer dat een erotische lading heeft, kan aanranding zijn. Het hangt af van de precieze situatie: als je zomaar iemand vastpakt bij borst of buik, zonder dat diegene daar toestemming voor geeft of je die toestemming mag veronderstellen, kan dat aanranding zijn. Het maakt niet uit of de aanraking boven de schaamstreek is of in de schaamstreek. Ook als je stopt wanneer iemand aangeeft dit niet te willen, kan er nog steeds sprake zijn van aanranding wanneer je daarvóór iemand hebt gedwongen om jouw aanraking te ondergaan.

Zonder de precieze situatie te kennen, kunnen wij hier echter niet zeggen of er in de situatie waar je aan lijkt te refereren, sprake was van aanranding of niet.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik lees net de rest van je verhaal.

Ja, strikt genomen kun je dit aanranding noemen. Had jij haar om toestemming moeten vragen om haar aan te raken. Maar in alle redelijkheid: jullie waren bevriend, jij dacht dat zij dit OK vond, en had er geen kwade opzet mee. Het feit dat je bevriend was, dat zij iets zei dat dubbel op te vatten was, ze je niet heeft afgehouden toen jij dichter tegen haar aan kwam staan en je direct bent gestopt toen zij aangaf iets niet te willen.. tja. Er zijn weinig mensen die je zoiets kwalijk zouden nemen, denk ik.

Het enige wat het lastig maakt, is dat zij het heel anders kan hebben opgevat. En blijkbaar - uitgaande van haar eerlijkheid, en dat ze dit dus niet doet om jou achteraf een streek te leveren ofzo - is dat ook het geval geweest.

En dat is, in alle eerlijkheid, wat dit soort kwesties zo ontzettend lastig maakt. Wat de één bedoelt als grapje is voor de ander een bedreiging, en wat voor de één een tedere toenadering is, valt voor de ander onder aanranding. Ik denk dat je niet anders kunt doen dan eerlijk jouw kant van het verhaal vertellen, en hopelijk kun je ook aan het meisje waar je over spreekt, duidelijk maken dat je geen kwade bedoelingen had met jouw acties van destijds.

Wees eerlijk. En sterkte met de komende gesprekken hierover.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij zo maar iemand aan de borsten zit,
dan is dat aanranding.
Er is wel een verschil tussen aanranding met geweld en aanranding zonder geweld, maar je zit aan iemands lichaam die dat niet wil en dat valt onder aanranding.
Je moet gewoon van een anders lijf afblijven,
zonder uitdrukkelijke toestemming.

Dan hoeft dat nog niet een zedenmisdrijf te zijn.
Formeel gesproken is aanranding:
iemand dwingen tot het plegen of ondergaan van een ontuchtige handeling.
Vaak komt dit neer op het ongewenst aanraken of laten aanraken van geslachtsdelen.
Ook zoenen onder dwang is aanranding, en tongzoenen onder dwang is zelfs verkrachting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In feite vertelde zij jou op dat feest dat ze het koud had. Jij ging tegen haar aanstaan en kreeg jij het idee dat zij jou net zo leuk vond als jij haar en raakte jij haar aan op een plek waarvan zij na een tijdje merkte dat ze op die plek niet aangeraakt wilde worden. Ze zei "Nee" en jij accepteerde dat en hield ermee op. Jullie zijn wat gaan drinken daarna en het probleem leek opgelost.

Nu 6 jaar later doet ze aangifte. Waarvan? Van een aanraking op een intieme plek? In feite zou het aanranding zijn als ze meteen ter plekke de politie had gebeld en jou liet arresteren in aanwezigheid van de menigte die haar verhaal kon bevestigen maar na 6 jaar is er van die aanraking niets meer aan te tonen. Spijtig voor haar maar gelukkig voor jou.

Het blijft een aanranding maar gezien de situatie was het van jou kant gezien een vorm van versieren en niet kwaad bedoeld. Als je dit volgende week bij de politie gewoon eerlijk verteld en de politie gewoon vraagt waarom zij er nu pas na 6 jaar aangifte van doet geef ik haar weinig kans dat zij hier nog een zaak van kan maken. Het zal slechts bij een melding blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In feite is aanranding een gebeurtenis tegen de wil van het 'slachtoffer' in. Als je haar dus, op welke plaats dan ook, aanraakt terwijl zij dit niet wil, is dit ongewenst en kan dit als aanranding worden beschouwd. Zegt zij echter stop op het moment dat je ermee bezig bent en je stopt, lijkt het mij dat je naar elkaar luistert en haar mening respecteert en accepteert. Ik zou het dan persoonlijk niet als aanranding opvatten. Heeft zij voor je uberhaupt iets aanraakte al gezegd het niet te willen, en je deed toch een poging, tsjah..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing