Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zit het met voorlopige- en definitieve uitslag bij een SOA-test?

Vanwege enorme kopzorgen (2 weken terug onveilige seks gehad tegen mijn wil), ga ik aanstaande woensdag naar een polikliniek om een SOA-test te laten uitvoeren...
Nu is op internet heel veel informatie te vinden over hoe zo'n test in zijn werk gaat, welke vragen gesteld worden, enzovoort. Ook staat er dat bij de polikliniek waar ik woensdag heen moet gaan, op de testdag zelf al een voorlopige uitslag wordt gegeven. Na 7 dagen volgt de uiteindelijke, definitieve uitslag. Alles leuk en aardig, maar ik snap niet wat onder voorlopig en wat onder definitief verstaan wordt. Een gok: is het misschien zo dat bepaalde SOA's die dag gelijk al dan niet aantoonbaar zijn, en bepaalde SOA's pas na 7 dagen?
Als dit klopt, dan ben ik heel benieuwd naar welke SOA's dan al gelijk aantoonbaar zijn, en welke pas na 7 dagen. Weet iemand antwoord op mijn vragen? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Bij voorlopig is het resultaat nog niet 100 procent zeker. Maar vrijwel altijd is dit correct. Maar na een week wanneer ze met 100 procent zekerheid kunnen aangeven of je wel of geen SOA hebt krijg je de definitieve uitslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het goed is moet je urine afleveren en bloed af laten nemen, het bloed wordt onmiddelijk getest op HIV en je krijgt dan ook meteen te horen of het resultaat negatief of positief is, ook wordt het bloed voor de zekerheid nogmaals getest en die uitslag krijg je na 1 week.

De urine wordt getest op andere soa's zoals gonnoroe, chlamydia etc. en dat kunnen ze niet meteen testen, dus voor de uitslag daarvan (+ de definitieve resulaat van het bloedtest) bel je na 1 week.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing