Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zit er in voorvocht zaadcellen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het is natuurlijk vanuit de optiek van seksuele voorlichting handiger om aan te geven dat je ook van voorvocht zwanger kunt worden. Dat maakt het gemakkelijker, want als er voorvocht vrij komt (uit o.a. de klier van Cowper die ná de prostaat zitten) is een voorstadium van een orgasme en als je te laat bent dan komt de hele lading zaadcellen met het sperma naar buiten. De anticonceptiemethode "voor het zingen de kerk uit gaan" is 'vooral daarom onbetrouwbaar.

Als medisch bioloog wil ik toch wat voorlichting geven. In bijgaande afbeelding een overzicht van de penis en de organen. De kliertjes van Coper produceren het vocht en deze liggen ná de prostaat. De prostaat sluit de zaadleider helemaal af tót er een zaadlozing komt. Het is dus niet echt goed mogelijk dat er zaadcellen in het voorvocht komen.

Wat zeggen wetenschappers?

In de Lancet (gezaghebbbend medisch tijdschrift waar zeker geen onzin in staat) uit 1992 is dit onderzocht en er zijn in de meeste gevallen geen zaadcellen in voorvocht aangetroffen. In de gevallen waarin dat wel was waren de zaadcellen niet actief en niet in staat om een zwangerschap te bewerkstellingen.

Er zijn meer onderzoeken gedaan die dus eigenlijk het tegenovergestelde beweren als de optiek van seksuele voorlichting: Er zitten geen zaadcellen in voorvocht, óf er zitten inactieve zaadcellen in (die bijvoorbeeld niet bewegen).

Op de NVSH site vond ik de volgende opmerking (en afbeelding bij dit antwoord):

"We hebben voor de zekerheid nog even rondgevraagd.
Prof. dr. Eric Meuleman, uroloog/seksuoloog aan de VU in Amsterdam en dr. John Heesakkers, uroloog aan het St Raboud ziekenhuis in Nijmegen, geven allebei te kennen dat het verhaal over de zaadcellen in voorvocht als bangmakerij kan worden bijgezet."

Toegevoegd na 6 minuten:
Mijn conclusie is dus dat uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat in de meeste gevallen er geen zaadcellen in zitten en in sommige gevallen niet-actieve zaadcellen.

Het antwoord op deze vraag is daarom: soms.

Het antwoord op de eerder gestelde vraag of je er zwanger van kan worden is dan: nee

Het antwoord op de niet gestelde vraag of het een veilige manier is van vrijen is: Nee. Niet in de optiek van geboorteplanning als in de optiek van het doorgeven van geslachtsziektes.

Toegevoegd na 18 minuten:
Over het onderwerp zijn wereldwijd discussies gaande. Ik zou je dus adviseren om niet de antwoorden op fora te herhalen, maar om de onderzoeken zelf te beoordelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, zeker weten!

Toegevoegd na 31 minuten:
www.anticonceptie-online.nl, typ bij zoeken zaadcellen en voorvocht in en vermeerder je kennis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet altijd, maar er is wel een kans om er zwanger van te worden.
Als ik van mijzelf uit ga, zitten er geen zaadcellen in mijn voorvocht, niet in het hoofdvocht, en niet in het navocht.
E.e.a. is te danken aan een goed uitgevoerde sterilisatie.
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing