Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat wordt er aan gedaan om te voorkomen dat kinderen zich tot pedofiel ontwikkelen?

Ik heb begrepen dat een kind uitgroeit tot een pedofiel omdat er iets misgaat in de seksuele ontwikkeling. Of omdat het kind zelf seksueel misbruikt is.

Nu vind ik het prima dat pedofielen gestraft worden, maar ondertussen worden kleine kinderen volwassenen en komen er nieuwe pedofielen. Zou het niet een idee zijn om erop te letten dat kinderen zich seksueel gezond ontwikkelen? Zodat er geen nieuwe pedofielen meer bijkomen?
Zodat (idealiter) ooit in de toekomst er geen pedofielen meer zijn? Of veel minder in ieder geval.

Heeft er ooit iemand hier over nagedacht? Letten ze op scholen hierop?

Toegevoegd na 3 uur:
Voor de duidelijkheid: ik bedoel dus niet wat ouders moeten doen. Maar de overheid, schoolartsen, ggd, riagg, of wat maar een goede instelling zou zijn.

Kinderen worden nu ook door instanties (schoolarts, consultatiebureau) in de gaten gehouden of ze goed groeien, een bril nodig hebben en andere medische dingen, en ik vroeg me dus af of het mogelijk zou zijn om kinderen te helpen voordat ze rare ideeën gaan ontwikkelen en ook kinderen te helpen die misbruikt zijn, om weer normale ideeen te krijgen over sex.

Toegevoegd na 1 week:
De overheid spant zich bijv. in om overgewicht bij kinderen te voorkomen.
Gebeurt zoiets ook met seksuele ideeen?
Het lijkt me toch de moeite waard het te proberen!!
Mijn vraag is dus niet 'hoe', maar.. wordt zoiets uberhaupt gedaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (7)

Kinderen die een fijne jeugd hebben kunnen geestelijk volwassen worden.
De kans dat ze pedofilie ontwikkelen is dan kleiner.
Veel pedofielen zijn in HUN jeugd zelf sexueel misbruikt.
Dat dient dus hoe dan ook voorkomen te worden.

Toegevoegd na 13 minuten:
Dat betekent dus dat we alert moeten zijn op sexueel misbruik van (onze) kinderen.
Bedenk wel dat veel misbruik ook door leeftijdsgenootjes kan plaatsvinden.
Afgezien van het wat onschuldige doktertje spelen moeten we dus niet toleaten dat onze kinderen in een kwetsbare situatie komen die tot misbruik kan leiden.
Wat ZEER belangrijk is, dat we onze kinderen serieus nemen als ze met verhalen komen dat mensen aan hen zitten op een ongepaste wijze.
Opmerkingen als "zoiets doet opa, papa, meester pastoor, dominee,oom, tante(!) niet "is uit den boze als kinderen met verhalen aankomen.
Het is uitermate traumatiserend eerst misbruikt en daarna
door nota bene je eigen ouders/verzorgers NIET serieus genomen te worden.
Dat laat diepe wonden na die tot sexuele scheefgroei leidt.
Ik schrijf bewust "leidt "en niet "kan leiden " omdat een trauma nimmer zonder gevolgen blijft.
Als pleegouder die sexueel misbruikte kinderen opvangt en opgevangen heeft heb ik alle reden dit zo scherp te stellen.
Een van deze kinderen heeft zich alsnog van het leven beroofd omdat hulp te laat kwam.
Dit kwaad moet dus met wortel en tak worden aangepakt.
Daarbij is niet het straffen maar het voorkomen en het rechtdoen aan slachtoffers van het grootste belang .
Dit omdat daders vroeger meestal slachtoffers waren, ze moeten dus behandeld worden en het moet onmogelijk gemaakt worden dat er herhaling optreedt.
\Weinig dingen maken zoveel in een kinderziel kapot als sexueel misbruik en het bagatelliseren daarvan.

Toegevoegd na 5 uur:
Luister dus naar kinderen en laat ze tekeningen maken.
Niet zelden bevatten deze tekeningen aanwijzingen.
Op een zeer vriendelijke en miet bedreigenden manier van benaderen en vragen levert dan bruikbare antwoorden op.
neem bij de kinderen de onterechte angst en schaamte weg.
Het kind heeft NIMMER schuld, zelfs niet als het initiatief zou nemen, een vaak terugkerend argument van pedo's.
Een kind zal echter (vrijwel0 nooit uit zichzelf aan de geslachtsdelen van volwassenen zitten tenzij ze daar ervaring in hebben cq. dus al misbruikt zijn.
Dat is wat pedo's ook doen, ze geven kinderen een schuldgevoel en praten angst voor straf aan als de kinderen het geheim van misbruik niet bewaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet in zo'n pril stadium te onderkennen, dus zal er geen actie ondernomen worden. Helaas is het niet mogelijk om daar preventief maatregelen tegen te nemen. Het enige is, je kinderen bormaal opvoeden met de gebruikelijke normen en waarden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zijn doktoren, en leerkrachten al extra alert. Worden de ouders EN het kind helemaal ondervraagt als je met een snee in het hoofd bij de 1e hulp aankomen. Daarnaast is het in onze maatschappij zo dat het opvoeden van een kind nog steeds vrij is (tot ernstige aanwijzingen) en je niet een bepaalde opvoeding kunt opleggen.

Bovendien is pedofilie natuurlijk niet de enige 'aandoening' die uit een kind ontstaat. Denk hierbij aan mensen die met een pistool in de menigte gaan schieten, of gewapende overvallen plegen, of terroristen zijn, of een tandarts die zijn patiënten mishandelt met zijn behandeling.

Voor alles is er een oorzaak in de opvoeding en opgroeien te vinden. Elke depressie heeft een verleden. Elke actie en daad heeft een oorsprong...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak komen dat soort dingen pas tot uiting als ze tegen volwassenheid lopen en op deze leeftijd zijn er nog weinig "controle posten" (geen schoolarts/consultatiebureau/ouders hebben minder van doen). Het is dus heel moeilijk om dat voor te zijn. En je kunt niet per definitie iedereen die misbruikt is op deze manier benaderen, want het komt net zo goed voor bij mensen zonder zo'n verleden!

Toegevoegd na 1 minuut:
Verder ligt natuurlijk de benadering van ouders soms mijlenver uit elkaar, de ene vind het goed als een kind tot zijn 10e in zijn blootje loopt en de ander vind het niet eens goed als ze 1 zijn!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige, wat je er als individu aan kunt doen is ogen en oren openhouden en bij de minste geringste verdenking actie ondernemen.
Scholen en (huis)artsen zijn extra alert, zeker na alle "incidenten" van de laatste tijd.
Altijd ogen en oren openhouden bij zaken, waar kinderen samenkomen en je verantwoording als volwassene nemen als je twijfelt.
Dat er nooit meer pedofielen zouden zijn lijkt mij (helaas)een utopie...

Toegevoegd na 1 week:
N.a.v. je laatste toevoeging: Bij mijn weten is dat nu niet zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij worden er 2 dingen vermixed: sexueel misbruik en pedofilie.
Het aexueel misbruik wordt regelmatjg over gedragen. Ben je als kind misbruikt dan bestaat de kans dat je op latere leeftijd zelf ook een misbruiker wordt. Het gaat hier om (on)macht en domheid.
Pedofilie is echter een hersenafwijking en ook zichtbaar op een mri scan. De hersenen reageren san verkeerd, zijn fout geprogrammerd en er is sprake van een afwijking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel pedofielen zijn in hun eigen jeugd misbruikt, door vader of een opa of een hele goede kennis of buurman. Het is voor een pedofiel natuurlijk ook een trauma die slecht of helemaal niet verwerkt is. De pedofiel kruipt in wezen in de huid van hun seksuele belager en wil als het ware wraak nemen op hun belager door zelf ook kinderen te misbruiken. Het gaat meestal niet om de seks maar om de macht die ze hebben over het kind die ze zelf als kind niet hadden op het moment dat ze zelf misbruikt zijn. Daarom is het als ouder de taak om heel oplettend te zijn maar dit is heel moeilijk als de dader hun bedreigd. Dit kan op verschillende manieren...."Het is ons geheimpje" "Je moeder mag het niet weten anders vind ze jou maar vies en wil ze je niet meer...." en meer van die emotionele bedreigingen. Je begrijpt dus dat die pedofielen dit ook meegemaakt hebben en er dus zelf ook heel lang alleen mee rondgelopen hebben, vaak ook omdat de moeder en/of vader veel signalen over het hoofd zien of niet begrijpen. Dit komt veelal omdat het ene kind sowieso al stiller is dan de ander en dus signalen goed kan verbergen. Helaas kan pedofilie volgens mij nooit uitgeroeid worden door kinderen meer in de gaten te houden, dit kan immers niet 24 uur per dag. Buiten deze pedofielen heb je ook gewoon mensen die een voorkeur voor kleine maagdjes hebben...kinderen in dit geval, net zoals mannen een voorkeur voor vrouwen of hetzelfde geslacht hebben en andersom. De ene pedofiel kan alleen zijn seksuele driften tegenover kinderen beter beheersen als de ander en zoekt op tijd hulp. Maar net als andere psychologische aandoeningen nooit uit de wereld geholpen kunnen worden zal dit probleem ook nooit uit de wereld geholpen kunnen worden. Het enige wat wij als ouders kunnen doen om het zoveel mogelijk te voorkomen is je kinderen al vroeg leren niet met vreemden mee te gaan en anderen (behalve de ouders) niet onder je kleren te laten zitten of spelletjes te laten spelen met de geslachtsdelen. En de kinderen wijsmaken dat als iemand dit doet of probeert dit altijd bij vader of moeder moet vertellen en zich er nooit voor moet schamen. Maar probeer dit op een manier duidelijk te maken zonder een kind angst aan te praten....angst kan een kind ook veel schade toebrengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing