Kun je tegenwoordig ergens zonder recept de pil kopen ?
Het valt me al een tijdje op dat er over de toch ontzettend ingeburgerde en algemeen gebruike anticonceptiepil steeds meer van de meest basale vragen komen.
Zelf ben ik de pil gaan slikken in pakweg 1982. De huisarts of medewerker van de Rutgersstichting (weet niet meer wie van de twee) legde me precies uit waar die voor was en hoe die werkte, hoe en wanneer ik hem moest slikken, en ik kreeg er een keurig boekje bij waarin alle denkbare vragen stonden. Ik was toen een jaar of veertien. En hoewel ik de pil in eerste instantie gebruikte voor waar hij voor bedoeld is, kreeg ik ook informatie over het uitstellen van de menstruatie, de invloed op menstruatieklachten, wat je moet doen als je hem vergeten bent, gewichtstoename, bijwerkingen en invloed op acne en dergelijke.
Mijn verbazing is dan ook groot als ik op GV regelmatig vragen zie van mensen die denken dat je in de stopweek niet beschermd bent, of je de pil wel kunt doorslikken, vanaf wanneer die veilig is en hoe lang die blijft doorwerken, affijn, de meest basale vragen die in de regel gewoon in de eerste voorlichting aan bod komen danwel in de bijsluiter.
Na de zoveelste vraag zojuist vroeg ik me dus ineens af : kun je tegenwoordig de pil kopen zonder tussenkomst van / bezoek aan een arts, en lezen mensen dan de gebruiksaanwijzing niet ofzo ?
Da's wel Duitsland , maar dan nog. De pil is geen condoom ; die doet echt wel wat met je lichaam dat moet (en wil) je toch weten ??
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.