Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

De klassieker: Is een relatie met een minderjarige strafbaar

Ik ben 18 en mijn vriendin 15 (binnenkort 16) en we hebben al een jaar een relatie dus toen was zij (14 en ik 17). Ze blijft elk weekend bij mij slapen, ze blijft de helft van elke school vakantie bij mij logeren en we hebben sex met elkaar dit alles met toestemming van haar ouders natuurlijk. In hoeverre zijn wij strafbaar bezig en welke straf zou ik kunnen krijgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (7)

Volgens mij niet strafbaar. Haar ouders stemmen er toch mee in, en zijzelf ook. Wie zou daar nu aangifte over willen doen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor zover mijn kennis reikt, is het vanaf 14 jaar toegestaan met toestemming van de ouders, en vanaf 16 jaar dan is het wettelijk niet strafbaar, dan is geen toestemming meer nodig van de ouders.

Toegevoegd na 19 minuten:
Even een andere link erbij gezocht, in aanvullig op de link van misterwrite...
Staat hetzelfe in, alleen word het duidelijker hoe het zit tussen de 12 en 16 jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe hebben haar ouders toestemming gegeven hopelijk op papier want mochten ze kwaad willen omdat het uitgaat ofzo en ze hebben alleen mondeling toe gezegt heb je geen poot om op te staan
en dan ben je dus strafbaar bezig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze site zegt:
"Wanneer je als 16+er seksuele handelingen verricht met een 16-er, dan ben je strafbaar; wie het initiatief neemt doet er niet toe."
Daar kijk ik van op. Maar de soep zal wel niet zo heet gegeten worden als zij wordt opgediend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dit is strafbaar. Dat was het overigens ook al toen jij nog minderjarig was, en het blijft strafbaar tot je vriendin zestien is. In theorie kun je acht jaar cel krijgen:

"Wetboek van strafrecht artikel 245
Hij die met iemand, die de leeftijd van twaalf jaren maar nog niet die van zestien jaren heeft bereikt, buiten echt, ontuchtige handelingen pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie."

Maar deze wet is natuurlijk bedoeld om kinderen te beschermen tegen misbruik, niet om jongeren met een relatie te vervolgen. Daarom wordt dit misdrijf alleen vervolgd als er aangifte is gedaan. Het is dus een zogeheten klachtmisdrijf. Je kunt dus gerust seks hebben met je vrienin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dit is illegaal, maar niemand zal er wat van zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van de wet mag het eigenlijk niet.
Maar niemand zal je er kwaad mee doen. Behalve als je vriendin/ haar familie er kwaad mee willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing