waarom begin ik te huilen als ik assertief ben?
een voorbeeld : ik moet naar iemand bellen om te vragen of ze nog in onze theatergroep wil blijven, want ik voel dat ze afhaakt. ik wil haar ook duidelijk maken dat ik haar gedrag niet begrijp en contradictorisch vind en vraag haar om klare wijn te schenken over wat er voor haar mogelijk is. en dat kan ik dus niet zonder te huilen. Geen tranen met tuiten, maar ik huil in ieder geval terwijl ik tegelijk probeer te zeggen wat me op mn lever ligt.
Ik bedoel : dat is dan nog niet eens een liefdesrelatie, maar een "neutraal" persoon waar ik mee moet samenwerken. Ik heb datzelfde bij mijn baas (bv.ik vraag promotie of verlof en begin erbij te huilen), bij vreemden die voor mij iets bepaalds uitstralen (bv. de onvriendelijke receptioniste), mijn "strenge" zus... Bij mijn vriend heb ik dat minder, alhoewel in het begin was het idem...
Het is maar héél even dat die tranen komen meestal, als ik de tranen kan wegslikken ben ik best assertief en heel taalvaardig, maar het lukt met meestal niet om die tranen te verbijten. En soms blijft het ook langer duren.
Je kan je voorstellen dat ik daardoor heel wat aan kracht verlies... en vooral dat mijn boodschap niet overkomt zoals ik zou willen.Iemand een tip over hoe ik dit kan tegengaan?
Ik heb al eerst ontspanningsoefeningen gedaan, me voorbereid, gestopt met me voor te bereiden en uit mijn "buik" gesproken... en nog zo het één en ander maar het blijft me parten spelen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.