Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is dit een vorm van dyslectie?

Ik merk vaak, wanneer ik on-line teksten schrijf dat er veel opvallende taalfouten in mijn tekst zitten. Het gekke is dat ik ze pas zie NADAT ik op 'verzenden' heb geklikt.
Natuurlijk lees ik mijn tekst voor verzenden eerst goed na, maar op dat moment lees ik over alle fouten heen. En wanneer ik daarbij wel fouten opmerk werkt de verbetering vaak ave-rechts.

Is dat typisch iets van mij ? Of hebben meer mensen hier last van ?
En natuurlijk: valt er wat aan te doen ?

Amadea
3 maanden geleden
Tip: lees de tekst in een andere vorm, dan zie je het meestal wél staan. Maak er bijvoorbeeld een printje of een PDF van. Het is geen dyslexie maar een soort leesblindheid.
Thecis
3 maanden geleden
Uit ervaring (in mijn omgeving) weet ik dat iemand met dyslexie het daarna ook niet ziet. Aan de andere kant zijn er zoveel verschillende vormen van dyslexie dat het wel heel goed mogelijk is.

@Amadea, leesblindheid is een ander woord voor dyslexie aldus verschillende websites (ook van neurologische afdelingen van ziekenhuizen, of het nu wel of niet terecht is dat het synoniem aan elkaar gesteld wordt).
Cryofiel
3 maanden geleden
Herkenbaar! Ik denk dat je leest door te zien, en je ziet wat je verwacht te zien. Hie recenter je de tekst hebt geschreven, hoe sterker de herinnering, en dus de verwachting.
HannekeJanssen
3 maanden geleden
Ik heb geen dyslexie (of maar heel beperkt), maar ik heb dit ook. Wat mij vaak helpt is om de tekst een uurtje (of zo) te laten rusten, en er dan of eens naar te kijken.
Amadea
3 maanden geleden
Dyslexie wordt ook wel woordblindheid genoemd en heeft te maken met het niet herkennen van de lettervormen en de betekenis van de woorden. Leesblindheid is wanneer je uitstekend kunt lezen en begrijpen wat er staat, maar toch iets anders meent te zien dan er werkelijk staat.
Thecis
3 maanden geleden
@Amadea
Dit ziekenhuis stelt het nog steeds gelijk aan elkaar, dyslexie en leesblindheid Dyslexie wordt ook wel leesblindheid genoemd.
https://www.kinderneurologie.eu/ziektebeelden/ontwikkeling/dyslexie.php Dit is wel een site vanuit 2007, ik lees op de wiki dat de definitie naar woordblindheid geüpdate is.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Dit is geen dyslexie.
Heb je vroeger in een gewoon tempo leren lezen, kun je dyslexie helemaal uitsluiten.

Als je een tekst schrijft met de hand maken mensen vaak al minder fouten.
De coördinatie tussen de hersenen, ogen en handen zorgt hiervoor.

Als je een tekst tikt, maak je sowieso veel sneller een tikfout.
Je hoeft maar net ernaast te tikken of een keer te vaak.
Natuurlijk kun je ook gewone taalfouten maken.
Dat een getikte tekst meer fouten bevat, is normaal.

Lees je na het schrijven van de tekst de tekst nog eens door, lees je makkelijk over de fouten heen (ook bij handgeschreven tekst). Je zit met je gedachten nog zo ‘in’ je tekst waardoor je eigenlijk weet wat er moet staan. Hierdoor vallen de fouten niet op.
Verder gaat een gevorderde lezer niet meer spellend lezen. Je weet al door de letters en woorden wat er ongeveer gaat komen (ook als je een nieuwe tekst leest).
Een gevorderde lezer maakt gebruikt van woordbeelden. Hierdoor vallen fouten ook nog minder op.

Het helpt om de tekst een tijd weg te leggen. Als de tekst niet meer in je hoofd zit, vallen fouten sneller op.
Je kunt de tekst ook achterstevoren lezen, woord voor woord. Hierdoor valt de context weg en vallen fouten sneller op.
Heb je er erg last van, laat een ander de tekst dan doornemen.
Natuurlijk kan iemand ook dyslexie verwerven op oudere leeftijd.
Deze vorm heeft niks te maken met aangeboren dyslexie.
Mensen die een beschadiging oplopen aan de hersenen (bijvoorbeeld na een ongeluk, infarct etc) kunnen moeite krijgen met lezen, spellen.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 17 augustus 2024 16:49: tekst
3 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding