Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom vragen mensen vragen over het gedrag van anderen wat voor hen onlogisch is?

Een tijd terug zag ik op een zwangerschps forum een vraag van iemand. "Waarom kiezen mensen ervoor om hun kind een naam te geven met dubbele letters op het eind? Zoals bijvoorbeeld Fynn en Jaxx." En dan nog even een uitleg dat het "echt" niet provocerend bedoeld was...ja dat is het wel.
https://community.24baby.nl/forum/zwanger/waarom-de-2-medeklinkers-op-het-einde-van-de-naam-9kl563?page=1

Vandaag hier een zelfde soort vraag, over lange broeken bij 30° Ook hier weer een uitleg waarom zij dat raar vind.
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/samenleving/vraag/715690/lange-broek-30-graden-buiten/

Wat is het doel?

4 maanden geleden
in: Psyche
2K
jc54
4 maanden geleden
Waarom stel je deze vraag???????
KleinDuimpje
4 maanden geleden
Vraag ik me ook af.
Ondertussen is de vraag en zijn de reacties van de vraagsteller doorspekt met meningen, conclusies, oordelen. Deze vragen kunnen iets doen met mensen. Alsof de vrager de wijsheid in pacht heeft en de rest niet wijs is.
Daarom geef ik op zo’n vraag geen antwoord of reactie omdat zo iemand dan lekker gevoed wordt met aandacht.
Thecis
4 maanden geleden
Wat grappig dat mensen direct een vraag over een psychologisch effect gaan veroordelen. Wellicht dat dat meegenomen kan worden in het antwoord.
tinus1969
4 maanden geleden
Volgens mij is het vaak een combinatie van oprechte interesse en gebrek aan fantasie/inlevingsvermogen. De vraagstelster mbt die lange broeken kan zich echt niet voorstellen dat andere vrouwen lange broeken willen dragen. Of - in veel gevallen- moeten dragen.
tinus1969
4 maanden geleden
Overigens snap ik dan weer niet waarom zo’n vraag kwetsend is.
HeerVoldemort
4 maanden geleden
@Thecis Ja heerlijk hé? Maar ik bereik wel precies wat ik wilde met deze vraag. Die in feite hetzelfde is als de vraag over de dubbele letters, of de lange broek, of het voorbeeld van Edraket met de zonnebril.
Thecis
4 maanden geleden
@KleinDuimpje
Ik snap de opmerking niet. Waarom zou iemand zich met zo'n vraag boven anderen stellen? Dan kan ik ook uw opmerking als aanstootgevend beschouwen omdat u zich moreel hoger plaatst dan bijv de vraagsteller.
tinus1969
4 maanden geleden
@KleinDuimpje, je schreef: ‘ Ondertussen is de vraag en zijn de reacties van de vraagsteller doorspekt met meningen, conclusies, oordelen.’ Is dat zo? Dat vind jij blijkbaar, maar waar baseer jij dat op?
HannekeJanssen
4 maanden geleden
grappig hoe deze vraag precies datgene "im Frage stellt" waar de vraagsteller blijkbaar zelf ook mee zit: gedrag wat heer voldemort niet logisch vindt.....
HeerVoldemort
4 maanden geleden
@HannekeJanssen
Ja dat klopt. Alleen ik vraag mij dus af hoe dat komt. Waarom doen we (we in het algemeen) dat? Dat geeft mijn vraag een dubbele betekenis.
Snap je hem nog?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

De vragensteller zie mensen onlogische dingen doen, en kan zelf niet bedenken waarom die persoon dat doet.

Ik heb zelf ook een zo’n vraag gesteld.
Ik vroeg waarom houden sommige mensen hun zonnebril op, als ze in de treincoupe zitten.
(Lees meer...)
4 maanden geleden
Ik heb de volgende vraag in het Engels gesteld:
why do people question other people doing things differently
Waarom trekken mensen het in twijfel als andere mensen dingen op een andere manier doen (geen ideale vertaling, ik weet het).

Ik kwam eigenlijk uit op de volgende site:
https://www.quora.com/Why-do-I-dislike-when-people-do-things-in-a-different-way-than-I-do
De vragen over andermans gedrag kan natuurlijk voorkomen vanuit nieuwsgierigheid, maar ook vanuit een afkeur. Nieuwsgierigheid is het open staan voor nieuwe / andere ervaringen. De afkeur, daar gaat de vraag van Quora op in.

Dit is het antwoord wat bij Quora gegeven is (ik heb het door Google Translate gehaald, zie link voor het originele antwoord):

Er zijn een aantal mogelijke redenen waarom mensen het niet leuk vinden als anderen de dingen anders doen dan zij:

1. Voorkeur voor vertrouwdheid en routine. Mensen voelen zich vaak het meest op hun gemak bij de manier waarop ze dingen doen waaraan ze gewend zijn. Afwijkingen van die vertrouwde aanpak kunnen verontrustend of inefficiënt aanvoelen.
2. Geloof in de superioriteit van de eigen aanpak. Sommige mensen ontwikkelen de sterke overtuiging dat hun manier van doen de beste of meest correcte manier is. Als je anderen het anders ziet doen, kan dat geloof ter discussie worden gesteld en kunnen ze het gevoel krijgen dat hun aanpak wordt ondermijnd of bekritiseerd.
3. Verlangen naar controle en voorspelbaarheid. Weten hoe iets doorgaans wordt gedaan, geeft een gevoel van controle en voorspelbaarheid. Als je ziet dat het anders wordt gedaan, kan het voelen als verlies van controle.
4. Cognitieve vooroordelen. Psychologische vooroordelen zoals de in-group bias (het bevoordelen van de eigen groep) en de bevestigingsbias (het zoeken naar informatie die bestaande overtuigingen bevestigt) kunnen ertoe leiden dat mensen ten onrechte de voorkeur geven aan hun eigen aanpak boven alternatieven.
5. Moeite met verandering en aanpassing. Het accepteren van verschillende manieren om dingen te doen vereist vaak enige mentale flexibiliteit en openheid voor verandering, wat voor sommige individuen een uitdaging kan zijn.

De oorzaak is waarschijnlijk een combinatie van psychologische, sociale en cognitieve factoren. Het onderkennen van deze tendensen kan mensen helpen zich meer bewust te worden van hun reacties en meer open te staan ​​voor alternatieve benaderingen

De factoren die hier genoemd worden voor afkeur kunnen dus ook van toepassing zijn voor het vragen
(Lees meer...)
4 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding