Hoe kan je het beste reageren op de leugens en verhalen van een pathologische leugenaar?

Wij hebben op ons werk een collega waarvan we inmiddels weten dat zij een pathologische leugenaar is.

Zo verschrikkelijk veel leugens die uitgekomen zijn, maar waarvan zij niet weet dat wij dat inmiddels weten.
(Zie bijvoorbeeld deze vraag van mij: https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/politiek-overheid/vraag/714753/afgelopen-jaren-aanslag-automatische-geweren/ )

Niemand heeft haar ooit geconfronteerd. En omdat de leugens en verzinsels steeds talrijker worden, heeft ook niemand daar zin in.

Maar er zijn ook andere verhalen. Bijvoorbeeld:
Op dit moment heeft ze een stalker.

Maar ook heeft ze mij verteld dat ze door haar eerste ex fysiek is mishandeld. Haar tweede ex heeft geprobeerd haar te vergiftigen. En voor 2 jaar terug is ze bij een festival verkracht.

Deze laatste persoonlijke verhalen kan ik niet verifiëren uiteraard. Maar door al die andere leugens, lukt het mij niet om haar nu wel te geloven en ik reageer als een ijskoningin. Terwijl ik ieder ander zou proberen bij te staan en een luisterend oor zou bieden.

Maar als het wel echt gebeurd is, dan doe ik haar onrecht. Ik vind het echt lastig.

2 dagen geleden
in: Psyche
1.4K
tinus1969
2 dagen geleden
Wat doet je leidinggevende?
Ritsuka
2 dagen geleden
Is het mogelijk je wat meer afstandelijk te houden, en minder te praten met deze persoon?
HeerVoldemort
2 dagen geleden
@tinus1969 Die doet er niets aan want het werk leidt er niet onder, althans zijn werk niet.
@Ritsuka Nee, heel lastig ik zit vaak met haar samen op een meldkamer. Daar zitten we met ons tweeën.
Thecis
2 dagen geleden
Ik zouniemand op een gegeven moment heel hard confronteren.
"Ik snap dat het vervelend is, maar we weten van een heel aantal leugens en dat maakt het moeilijk om dit te geloven." Maar dat ben ik. Ik weet niet of dat bij jou of bij diegene goed werkt.
Castle
2 dagen geleden
Ik merkte als je bij zo iemand gaat doorvragen (naar details) Heb je je verkrachting gemeld? Waarom niet? Wat heb je toen gedaan? Hoe ben je thuis gekomen, etc dat je ziet dat ze vaak details moeten verzinnen. Deze details zullen later weer veranderen als ze het weer vertellen. Dan kun je aangeven dat het vreemd is aangezien de vorige keer zei je nog.....
HeerVoldemort
2 dagen geleden
@Castle Maar als het wel gebeurt is, dan beschadig je iemand nog meer met dat soort vragen. Als je zoiets verschrikkelijks is overkomen dan voel je het wanneer mensen je toetsen omdat ze je niet geloven. Hoe denk je dat dat is? Ik denk dat verkrachting wel het ergste is wat iemand een ander kan aan doen. Het is verdomd moeilijk om daar überhaupt over te praten. Omdat de meeste mensen gelukkig niet weten hoe erg het is beseffen ze niet hoe moeilijk. Bijna geen enkel slachtoffer doet aangifte en praat er niet over. En vragen zoals: "Waarom niet?" Of "Waarom ben je niet weg gerend?" "Waarom heb je niet geschreeuwd?" Maken het nog moeilijker.

Antwoorden (2)

Raad haar aan om naar een psycholoog of therapeut te gaan. Want ofwel heeft ze hulp nodig om al die ernstige ervaringen te verwerken, ofwel heeft ze hulp nodig om te leren op een normale manier aandacht te vragen ipv via allerlei leugens het slachtoffer uit te hangen.

Je kunt dat oprecht brengen, of met sarcastische ondertoon. Als ze daar gevoelig voor is zal ze doorhebben dat het is opgevallen dat ze wel erg veel verhalen heeft van, ziektes, onrecht en traumatische ervaringen.

Mocht er tussen alle leugens toch een kern van waarheid zitten, dan is het goed dat ze hulp krijgt om dat te verwerken.

Misschien is er wel ooit, in een ver verleden wellicht, iets ernstigs gebeurd dat toen niet is geloofd of niet serieus werd genomen en heeft dat ertoe geleid dat ze steeds andere verhalen verzint om te proberen toch een keer een vorm van hulp en erkenning te krijgen. Zolang iedereen alleen reageert met 'goh wat vervelend voor je... en weer door' gaat er niks veranderen.

Jij bent geen therapeut, en als collega ook zeker niet haar therapeut. Maar misschien kun jij haar wel overtuigen dat het verstandig is dat ze hulp zoekt. Het is overduidelijk dat ze behoefte heeft om gehoord te worden. Dat kan het beste bij een professional die goed kan doorvragen (of ballonnetjes kan doorprikken) om erachter te komen wat het werkelijke verhaal en probleem is. Zodat ze daar de goede hulp voor kan krijgen.
2 dagen geleden
Niet, ze zullen jou als een leugenaar aanwijzen, want zelf hebben ze gelijk in hun beleving. En jij maakt hen zwart. Z|e gaat echt niet in therapie omdat jij dat voorstelt. Iedereen is gek, behalve zij, want ze gelooft wat ze zegt
een dag geleden
HeerVoldemort
16 uur geleden
Met "niet" bedoel je dat ik niet moet reageren op haar verhalen? Gewoon negeren? Ik zal haar niet aanraden om in therapie te gaan, haar moeder is psycholoog of psychiater (dit weet ik zeker). Blijkbaar heeft haar moeder niet eens in dde gaten hoe lijp haar eigen kind is.
anneliez
12 uur geleden
Hooguit n kort antwoord: Ja, nee, och wat naar. Want waarschijnlijk blijft ze toch praten tot ze een reactie heeft
tinus1969
9 uur geleden
Compensatie plus