Hoe kan je het beste reageren op de leugens en verhalen van een pathologische leugenaar?
Wij hebben op ons werk een collega waarvan we inmiddels weten dat zij een pathologische leugenaar is.
Zo verschrikkelijk veel leugens die uitgekomen zijn, maar waarvan zij niet weet dat wij dat inmiddels weten.
(Zie bijvoorbeeld deze vraag van mij: https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/politiek-overheid/vraag/714753/afgelopen-jaren-aanslag-automatische-geweren/ )
Niemand heeft haar ooit geconfronteerd. En omdat de leugens en verzinsels steeds talrijker worden, heeft ook niemand daar zin in.
Maar er zijn ook andere verhalen. Bijvoorbeeld:
Op dit moment heeft ze een stalker.
Maar ook heeft ze mij verteld dat ze door haar eerste ex fysiek is mishandeld. Haar tweede ex heeft geprobeerd haar te vergiftigen. En voor 2 jaar terug is ze bij een festival verkracht.
Deze laatste persoonlijke verhalen kan ik niet verifiëren uiteraard. Maar door al die andere leugens, lukt het mij niet om haar nu wel te geloven en ik reageer als een ijskoningin. Terwijl ik ieder ander zou proberen bij te staan en een luisterend oor zou bieden.
Maar als het wel echt gebeurd is, dan doe ik haar onrecht. Ik vind het echt lastig.
@Ritsuka Nee, heel lastig ik zit vaak met haar samen op een meldkamer. Daar zitten we met ons tweeën.
"Ik snap dat het vervelend is, maar we weten van een heel aantal leugens en dat maakt het moeilijk om dit te geloven." Maar dat ben ik. Ik weet niet of dat bij jou of bij diegene goed werkt.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.