Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan je het beste reageren op de leugens en verhalen van een pathologische leugenaar?

Wij hebben op ons werk een collega waarvan we inmiddels weten dat zij een pathologische leugenaar is.

Zo verschrikkelijk veel leugens die uitgekomen zijn, maar waarvan zij niet weet dat wij dat inmiddels weten.
(Zie bijvoorbeeld deze vraag van mij: https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/politiek-overheid/vraag/714753/afgelopen-jaren-aanslag-automatische-geweren/ )

Niemand heeft haar ooit geconfronteerd. En omdat de leugens en verzinsels steeds talrijker worden, heeft ook niemand daar zin in.

Maar er zijn ook andere verhalen. Bijvoorbeeld:
Op dit moment heeft ze een stalker.

Maar ook heeft ze mij verteld dat ze door haar eerste ex fysiek is mishandeld. Haar tweede ex heeft geprobeerd haar te vergiftigen. En voor 2 jaar terug is ze bij een festival verkracht.

Deze laatste persoonlijke verhalen kan ik niet verifiëren uiteraard. Maar door al die andere leugens, lukt het mij niet om haar nu wel te geloven en ik reageer als een ijskoningin. Terwijl ik ieder ander zou proberen bij te staan en een luisterend oor zou bieden.

Maar als het wel echt gebeurd is, dan doe ik haar onrecht. Ik vind het echt lastig.

8 maanden geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Raad haar aan om naar een psycholoog of therapeut te gaan. Want ofwel heeft ze hulp nodig om al die ernstige ervaringen te verwerken, ofwel heeft ze hulp nodig om te leren op een normale manier aandacht te vragen ipv via allerlei leugens het slachtoffer uit te hangen.

Je kunt dat oprecht brengen, of met sarcastische ondertoon. Als ze daar gevoelig voor is zal ze doorhebben dat het is opgevallen dat ze wel erg veel verhalen heeft van, ziektes, onrecht en traumatische ervaringen.

Mocht er tussen alle leugens toch een kern van waarheid zitten, dan is het goed dat ze hulp krijgt om dat te verwerken.

Misschien is er wel ooit, in een ver verleden wellicht, iets ernstigs gebeurd dat toen niet is geloofd of niet serieus werd genomen en heeft dat ertoe geleid dat ze steeds andere verhalen verzint om te proberen toch een keer een vorm van hulp en erkenning te krijgen. Zolang iedereen alleen reageert met 'goh wat vervelend voor je... en weer door' gaat er niks veranderen.

Jij bent geen therapeut, en als collega ook zeker niet haar therapeut. Maar misschien kun jij haar wel overtuigen dat het verstandig is dat ze hulp zoekt. Het is overduidelijk dat ze behoefte heeft om gehoord te worden. Dat kan het beste bij een professional die goed kan doorvragen (of ballonnetjes kan doorprikken) om erachter te komen wat het werkelijke verhaal en probleem is. Zodat ze daar de goede hulp voor kan krijgen.
8 maanden geleden
Niet, ze zullen jou als een leugenaar aanwijzen, want zelf hebben ze gelijk in hun beleving. En jij maakt hen zwart. Z|e gaat echt niet in therapie omdat jij dat voorstelt. Iedereen is gek, behalve zij, want ze gelooft wat ze zegt
8 maanden geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing