Hoe komt het dat je bij het pleasen niet altijd automatisch respect krijgt, maar soms juist het tegendeel?
Ik ben sterk ingetuned op anderen, waardoor ik automatisch ga pleasen tot ik me ervan bewust word en terug meer bij mezelf kom. Lief, aardig, vriendelijk, behulpzaam enz. niet omwille van dankbaarheid en bewondering, ik ga er ergens van uit dat ik dit moet doen gewoon om gewoon normaal respectvol behandeld te worden. Dat gebeurt echter niet altijd. Meer zelfs: ik merk dat ik sommige mensen helemaal op hun systeem ga. Dat ik mensen aantrek die daar handig gebruik van maken waardoor ik al aan het hollen ben voordat ik het goed besef. Maar ik krijg ook vaak te maken met mensen die me letterlijk de grond inboren omwille van mijn persoon en voor wie het nooit goed genoeg is. Ook al doe ik zoveel voor hen.
Omgekeerd, als ik iemand nodig heb, is het zeer moeilijk. Ik zit in het hokje "ze is er voor anderen en trekt zelf wel haar plan".
Nu kan ik niets aan die mensen veranderen maar ik vraag me of hoe dit MECHANISME in elkaar zit. Ik hoor dit nl nog van mensen die "pleasen", dat ze het omgekeerde bereiken van respect.
Dus hoe komt het dat lieve aardige en behulpzame mensen bij sommige anderen net het tegenovergestelde oproepen dan respect maar eerder irritatie, afkeuring, kritiek enz.
En omgekeerd "moeilijke" mensen erin slagen respect te krijgen en hulp als dit nodig is. (een familielid van mij ,daarvoor is nooit iets goed genoeg, superveeleisend en ieder heeft respect en slooft zich uit...).
En als ik iemand zie met zeer weinig zelfwaardegevoel, ga ik die mens net positief benaderen, ipv die nog verder de grond in te duwen. Ik voel daar helemaal geen impuls toe. Dat is net het rare mechanisme, waarom erger ik me aan mensen met weinig ruggengraad en waarom gaan mensen iemand met weinig zelfwaardegevoel nog meer de put in duwen. Heel bijzonder en om over na te denken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.