Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat helpt tegen gevoel van stress en geen motivatie?

Het voelt als een kleine burn-out, ik heb geen motivatie maar heb te gelijker tijd zoveel dingen aan mijn hoofd. Soms lijkt het alsof ik iets vergeet te doen, maar dat is dan niks, en het brengt je zo'n gestrest gevoel. Ik heb het gevoel dat ik mijn leven weer op orde moet brengen, maar hoe?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Ik ken je hele plaatje niet, maar het lijkt mij goed dat je op zoek gaat naar de bron van je stress. Je schrijft dat je veel dingen aan je hoofd hebt, maar dat er niets uit je handen komt. Vermoedelijk is de berg te hoog van alles wat je nog moet doen. Zo tegen de feestmaand aan hebben veel mensen hier last van.
Als de berg te hoog is, kun je het beste de berg kleiner maken door overzicht te creëren. Maak bijvoorbeeld een lijst van alles wat je nog moet doen en verdeel dat onder in subtaakjes. (Schrap ook zaken die niet nodig zijn en wees minder veeleisend naar je zelf. Wees daarin kritisch: moet je het echt op die manier doen, of kan het makkelijker.)
Plan deze kleine taakjes in, zorg voor ruime marges in tijd en eis daarin niet teveel van je zelf. Het is beter een paar kleine taakjes wel te doen, als een grote helemaal niet.

En uiteraard zijn de suggesties uit de reacties allemaal goede manieren om te ontstressen. Met name sport, want dan breekt het stresshormoon cortisol sneller af, zodat je gevoelens van onrust wat afnemen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Voor de stress te verminderen kan je goed gaan plannen wat je wanneer gaat doen. Rustig proberen zijn maar dat lukt niet zo snel als je stress hebt. Zoek genoeg afleiding tijdens pauzes dat je neemt en denk aan jezelf. Niet aan alles wat je nog moet doen maar wat kan ik op dit moment aan, waar heb ik op dit moment nood aan want dat is belangrijk om de taken te kunnen volbrengen. Als je stress en minder motivatie blijft hebben moet je eens gaan denken aan wat dat ligt, wanneer is het begonnen? wat heeft er zich daarvoor afgespeeld waardoor je misschien zo een reactie kan hebben daarop. Is het misschien gewoon de periode waarin we zitten? Als je je hiervan bewust bent ga je al veel kunnen laten liggen en meer tot rust komen.
Ik hoop dat je er iets mee bent.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing