Hoe moet ik omgaan met hoogbegaafdheid en emotionele overprikkeling?
Ik ben nu 26 jaar oud en ik zat een tijdje niet zo goed in mijn vel. Bij mij is kortgeleden hoogbegaafdheid geconstateerd, daarvoor krijg ik nu hulp (omdat ik er nog niet mee om kan gaan). Ik functioneer nog wel gewoon in veel dingen en kan genieten van afleiding, maar ik merk dat alles wat nu op me af komt emotioneel een rouw/verwerkingsproces is (me altijd anders gevoeld en eenzaam). Emotioneel beetje overprikkeld en ik merk dus dat ik een beetje daardoor een emotie eter ben geworden (ook grijze haar ontdekt). Ik wil eigenlijk niet dat dit sneller gaat door mijn stress nu. Beiden komen door het hoge cortisolgehalte denk ik. Het kost tijd om alles te verwerken, nu gaat mijn vraag niet over HB maar ik wil eigenlijk niet dat ik zoveel aankom en haarkleur verlies omdat ik nu zoveel moet verwerken (door stress). Ik was altijd slank en ben nu nog slank, maar ik merk een stijgende curve.
Andere tips zijn ook welkom :)
Ik heb ook jaren ondergepresteerd en krijg daar nu ook hulp voor.
Wat voor jou belangrijk is, is om voldoende rust te nemen. Wat zijn de dingen die jou energie kosten, wat zijn dingen die je energie geven, waarvan je weer kunt opladen. Maak een lijstje.
Ga bijvoorbeeld wandelen in de natuur, yogafilmpje volgen, een boek lezen, schilderen/tekenen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.