Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hebben vrouwen over het algemeen meer empathie dan mannen?

hebben vrouwen over het algemeen meer empathie dan mannen?
Deze vraag stel ik omdaf veel mannen die ik ken hebben niet zo veel emphatie als de vrouwen die ik ken. Of is dit slechts toeval? En maakt geslacht niks of nihil uit.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ja. Nieuw onderzoek bevestigt eerdere studies die aantoonden dat vrouwen gemiddeld empathischer zijn dan mannen. Het onderzoek laat bovendien zien dat dat verschil niet te verklaren is aan de hand van DNA, aangezien de genen die bijdragen aan empathie bij mannen niet anders zijn dan bij vrouwen.
Fysiologische metingen en gedragstesten laten echter gemengde bevindingen zien. Beantwoorde vragenlijsten wijzen wel consequent op een grotere empathie bij vrouwen.
SimonV
4 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vijftien jaar geleden ontwikkelden onderzoekers van Cambridge University een vragenlijst waarmee kan worden vastgesteld hoe empathisch mensen zijn. Het begrip empathie is op te splitsen in twee onderdelen: cognitieve en affectieve empathie. En de vragenlijst gaat over beiden. Cognitieve empathie is daarbij kort gezegd het vermogen om je de gedachten en gevoelens van een ander voor te stellen. Terwijl affectieve empathie gaat over hoe goed je in staat bent om met een passende emotie op de gedachten en gevoelens van de ander te reageren.
Daarnaast bevestigt het onderzoek eerdere studies die aantoonden dat VROUWEN gemiddeld EMPATHISER zijn dan mannen. Het onderzoek laat bovendien zien dat dat verschil niet te verklaren is aan de hand van DNA, aangezien de genen die bijdragen aan empathie bij mannen niet anders zijn dan bij vrouwen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing