Ik heb constante neigingen om te checken of (bijv) mijn voordeur op slot zit. Hoe heet dit en waarom?
Ik heb zover ik weet geen ernstige gevallen meegemaakt waardoor dit de oorzaak kan zijn, maar wel bijvoorbeeld op school, werk, enzovoort.
Dit is eigenlijk nu zo erg dat dit zowat geforceerd wordt, en als ik het niet doe dat ik erg gespannen en angstig wordt.
Het "dubbelchecken" of bijvoorbeeld mijn toiletdeur op slot zit gaat meestal zo: 20x (of meerdere/mindere keren) de deurknop overhalen en er ook meestal tegenaan duwen, zelfs af en toe zo hard dat ik mijzelf zowat wegduw. Dit alleen kan ook herhaald worden.
En over het "dubbelchecken" van deuren, het hoeft niet per se een deur te zijn. Zolang ik er niet zeker over ben, check ik het 9 van de 10 keren.
Ik heb ook geen idee wat het is en of het uberhaupt iets is wat meerdere mensen hebben, maar als het echt iets bestaands is, zou ik echt willen weten wat het is en wat ik hier tegen moet doen...
Edit:
Ik ben vergeten toe te voegen dat het "op school, werk etc" alleen maar kleine gevallen waren, en dat het niet echt vaak is gebeurt.
De fout was gemaakt in de 1ste alinea van de post.
- U moet van uzelf bepaalde dingen steeds weer doen: dwanghandelingen.
- U bent bang dat er ernstige dingen kunnen gebeuren als u die dwanghandelingen niet steeds volhoudt.
Meer informatie o.a. op https://www.thuisarts.nl/obsessieve-compulsieve-stoornis/ik-heb-obsessieve-compulsieve-stoornis
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.