Mijn vriendin is depressief. Wat moet ik doen?
De ouders van mijn vriendin zijn sinds kort geleden gescheiden en sindsdien gaat het steeds slechter met haar. Ten eerste geeft ze het langzaam op met school en doet vrij weinig ervoor (zeker nu we thuiszitten i.v.m. het coronavirus). Ten tweede is ze qua gelukkigheid ook flink achteruit gegaan. Dagelijks klaagt ze over hoe ze 'het opgeeft' en 'niet meer wil'.
Ze heeft af en toe opgebiecht dat ze zelfmoordneigingen heeft, waar ik erg van ben geschrokken. De laatste paar dagen gaat het echt slecht. Ze is bijna niet meer online, terwijl ze altijd één van die mensen was die elke dag de chat vol spamt, van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Ze vertelt dat ze midden in de nacht wakker wordt en dan moet huilen. Slapen in het algemeen is moeilijk voor haar. Ze komt altijd pas uit bed rond een uur of 12, om dan de rest van de dag niets te eten tot het avondeten (en ik weet niet eens of ze dan wel goed eet).
Zeker nu we elkaar niet meer zien is dit moeilijk. Ik ben allang blij dat ze in ieder geval mij wil vertellen hoe het met haar gaat, maar ik maak me erg zorgen om haar en weet nu niet hoe het verder moet. Hoe kan ik haar helpen?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.