waar vind ik info over volwassenen met extreem puberaal gedrag?
Het gaat over iemand die nu in deze coronatijd net het tegenovergestelde doet van wat wordt aanbevolen. Ze begeeft zich de hele tijd waar ze ook maar kan in grote massa's "omdat men haar niet moet zeggen wat ze moet doen en laten". Ze gaat ook met zoveel mogelijk mannen kussen enz., echt gek gedrag.
Geen enkele hygiënemaatregel wil ze volgen, zoals handen wassen. Ze woont in ee gemeenschapshuis en eet van ieders eten, bv. bijt een stuk uit iemands kaas, omdat ze "lacht met corona".
Het is al jaren zo, dat ze zich tegenover alles afzet, ook die typische puberale driftaanvallen enz. Ze kan plots besluiten om bv. naar amerika te vertrekken, daar trouwt ze dan met de eerste de best in Las Vegas, scheidt meteen nadien, gaat dan naar Nieuw Zeeland en werkt er in een stripteasebar. Gelukkig kan ze bij haar vader werken en neemt die haar telkens terug, anders lag ze in de goot.
Maar ik wil dus GEEN concrete raad over die persoon, wel of dit een stoornis is en zo ja, of ik er info over vindt. Of is dit misschien een onderdeel van een psychische ziekte en zo ja, welke. Of is het gewoon iemand met een moeilijk karakter en niet meer dan dat. Enzovoort.
Als je de vraagstelling op een positieve wijze interpreteert wil de vraagstelster meer begrip krijgen voor het gedrag en dus de persoon door informatie op een rijtje te zetten. Dit heeft met etiketjes niets te maken, maar wel met begrip hebben oor elkaar.
Je ontkomt er echter niet aan, dat je door een beschrijving van symptomen een soort afbakening krijgt die de suggestie wekt van een etiketje, zonder dat het de bedoeling hoeft te zijn.
Positief denken is een mooie eigenschap.
Ik ken wel wat mensen die in hun midlifecrisis puberaal gedrag gaan tonen, maar bij haar is het al jaren zo en nooit anders geweest. Ondertussen is ze 35 en komt op het eerste gezicht heel sympathiek en evenwichtig over. Haar gedrag ontvouwt ze pas in meer "intieme" relaties zoals nu in het dichte samenwonen met haar huisgenoten.
Eén huisgenoot ken ik goed en we hadden het erover... er waren nog veel dingen hoor maar zoals gezegd ik wil geen antwoord over "hoe moet men handelen tegenover", gewoon kunnen plaatsen door wat dit kan komen. Ik ga me er verder niet bemoeien.
En idd Elder, als ik het aan die huisgenoot kan uitleggen kan hij zich wellicht ook daarop verhouden en meer gepast handelen. Maar vanaf dan stopt mijn verantwoordelijkheid hoor...
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.