Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je als HSP kind door omstandigheden narcist worden?

Ik weet dat HSP'ers en narcisten elkaar aantrekken, dat bedoel ik hier totaal niet mee. Stel je bent een hsp kind, dus erg gevoelig. Het klinkt voor mij logisch dat je door trauma hierdoor makkelijker een narcist kan worden, of een ASP kan krijgen. Is hier een meer wetenschappelijke of psychologische onderbouwing voor?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Hoe een narcistische persoonlijkheidsstoornis (NPS) ontstaat, is niet exact bekend. Het gaat waarschijnlijk om een mix van elkaar beïnvloedende factoren, zoals biologische en opvoedingsfactoren.

NPS zou een defensieve reactie op bijvoorbeeld verwaarlozing, trauma’s of misbruik kunnen zijn.
En er is een groep die denkt dat kinderen die in hun jeugd geïdealiseerd worden door hun omgeving en niet verantwoordelijk worden gehouden voor hun daden, de narcistische persoonlijkheidsstoornis kunnen ontwikkelen.
Met andere woorden, ieder kind kan onder bepaalde omstandigheden een narcist worden. Dus ook een gevoelig HSP-kind.
.
Eigenschappen die HSP-ers wel hebben en narcisten niet:
• Zijn zich bewust van subtiele signalen in de omgeving.
• Worden beïnvloed door de stemmingen van anderen.
• Zijn nogal gevoelig voor pijn.
• Raken gemakkelijk overvoerd door zaken als fel licht, sterke geuren, grove weefsels of harde sirenes.
• Hebben een rijke en complexe innerlijke belevingswereld.
• Voelen zich niet op hun gemak bij harde geluiden.
• Zijn consciëntieus.
De kans dat een HSP-kind narcist wordt, lijkt me dus niet zo groot.
SimonV
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing