Is dreigen en schelden na een relatiebreuk een kenmerk van narcisme?
Mijn dochter heeft een nieuwe vriend sinds enkele maanden. Zijn ex, waarmee hij tien jaar samen was maar waarmee het al uit was voordat hij met mijn dochter een relatie begon, maakt ongelofelijk scènes. Zij noemt mijn dochter "een slet", wil precies weten of ze er is (dus belt om de haverklap naar die vriend met "is ze er nog"), dreigt dat er iets ergs gebeurt als ze ooit zouden samenwonen en kinderen hebben, en dreigt ook vaak met zelfmoord als de man niet terug naar haar komt.
De vriend gaat hierin mee, zegt idd als mijn dochter daar is, troost zijn ex dat ze "bijna weg is", gaat nog met zijn ex petanquen enz.
Het is zo erg dat mijn dochter nu besloten heeft afstand te nemen zodat haar vriend en zijn ex het verder kunnen uitklaren.
Ze vroeg me hierover raad maar dit is niet evident.
Ik zoek vooral naar een verklaring voor dit gedrag, die extreme jaloersheid en dreiging.
Het past volgens mij nog het meest in het beeld van "narcisme" maar ik wil nu ook niet te snel oordelen.... andere dingen die ik lees onder narcisme kloppen dan weer (voor zover me bekend) niet.
Ik hoef als antwoord dus zeker geen "goede raad" of dergelijke, gewoon een antwoord of mijn denkpiste juist is.
Zoals je het verhaal nu beschrijft klinkt het als een jaloerse ex die spijt heeft dat de relatie beëindigd is.
Of
Je kan beweren dat die insinuaties via internet zelfs nog gevaarlijk kunnen zijn. In dat geval werk je daar met die reactie zelf aan mee. (maar ik neem niet aan dat je iets gevaarlijks wil doen) Dus ik snap je reactie niet, (behalve als hij bedoelt is als een paradoxale opmerking, een soort zelfbewuste pot-verwijt-de-ketel-reactie, in de hoop dat liveisgreat in gaat zien dat alles wat hier gezegd wordt niet serieus genomen moet/kan worden)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.